måndag 22 april 2013

survival of the fattest

Så överlevde jag måndagen och hade dessutom roligt på vägen! Som vanligt rusar allting på och det är svårt att få ens andrum, ibland. Å andra sidan är en stor del av det som nu tar upp min tid ganska omfattande förberedelser för undervisningen. Ett arbete som jag anser vara en av de absoluta grundförutsättningarna för att nå goda resultat. Visst finns det gamla beprövade grejer som en kan använda ibland, men ska jag inte själv dö av tristess måste allt uppdateras. Och en lärare som ligger död bakom katedern av pur leda lär knappast inspirera sina elever till några stordåd.

För ettorna handlar det om ett litteraturprojekt som ska löpa terminen ut, parallellt med andra saker. Säga till dem att gå till bibblan och fixa sig en bok och sedan snoka upp förra årets instruktioner kring bokanalys och så gå och brygga mig en mugg kaffe? Skulle knappast tro det, va'? Jag har slängt alla dylika från förra läsåret. Några grundgrejer som är bra att utgå ifrån har jag ju förstås i huvudet och så prövar jag några nya anfallsvinklar. Redovisningen har jag ett antal uppslag för, men tänkte först höra vad eleverna själva kan tänkas ha för idéer kring den.

Men nu är jag hemma och ägnar mig åt andra saker. Matlagning, till exempel. Köttfri måndag på er!


Inga kommentarer: