onsdag 17 april 2013

pausa

A Room With a View, 15:01
Dagen går i ett enda långt svep, med lama försök att stanna upp. Två gånger har jag hällt upp kaffe bara för att någon timme senare få hälla ut det, kallt. Alltid något som pockar på min tid och uppmärksamhet. Jag sticker in huvudet till en kollega för att snabbt lämna ett papper och vi hamnar i ett samtal som glider iväg på hur vi vill arbeta framöver. En annan kollega och jag börjar samtala mitt i en korridor... också om något helt trivialt först och sedan står vi och pratar en lång stund om kulturkrockar De Luxe när en ska samarbeta internationellt och en annan stund ska jag läsa en tidning och det blir en lång, rolig diskussion, med elever och kollegor, som börjar med "hen" och slutar i spännande tankar kring sociala konstruktioner och väl inpräntade fulmönster. Elever vill samtala om sina rapporter... med några andra pratar jag nuläge, förväntningar och mål i en kurs och hur vi ska komma vidare och så ser vi lite korta filmsnuttar från the Yorkshire moors och känner att om exakt två veckor är vi på väg! En klass ska göra en muntlig redovisning och eftersom ingen av oss uppskattar långdragna föredragssessioner i klassrummet så får de göra podcasts i stället. Givetvis ska dessa läggas upp i klassbloggen. Publiceras. Efter en lektion stannar jag kvar tillsammans med en elev en lång stund och vi gör upp en plan för den närmaste tidens uppgifter. I mejlkorgen ramlar det in ett lyckligt mejl från en elev som klarat sitt diplom i Business English och som är så himla glad att jag pushade och uppmuntrade så att hen inte hoppade av kursen när det var som tyngst. Sådant värmer mitt lärarhjärta. Ola på biblioteket mejlar mig och säger att de har femton fribiljetter till gymnasieelever som kan tänkas vilja gå på nästa veckas föreläsning med Dick Harrison på temat Robin Hood och andra sociala bovar och jag snitsar ihop en liten grafisk grej för att promota det hela och sätter upp vid entrén. I morgon, eller senast fredag, behöver vi få upp stor affisch och anmälningarna till Kulturevenemanget i maj och jag peppar lite till genom att kopiera och sätta upp ännu en liten ledtråd... Och så läser jag några bloggar och tweets från vårens SETT och gråter en liten skvätt över att inte vara där, men bestämmer mig för att nästa år, då ska jag! Och till slut... till slut... häller jag upp ännu en mugg kaffe och slår mig ner vid datorn... slår på omvärldsfiltret och bloggar en stund. Njuter kaffet. Varmt. Ser ut mot solen.

Och så... på med spikskorna igen. Lite att ordna med innan eftermiddagens utvecklingssamtal tar vid.

Inga kommentarer: