tisdag 16 april 2013

men... orka


Jag trodde klockan var fem när jag kom hem, men hon var en bit efter sex. Dagen har bara rusat på.

Lektioner, efterarbete, tankar på hur vi går vidare nästa lektion, elever som börjar känna en viss stress inför redovisningarna av projektarbetena vill prata om sina rapporter, kollegan Emma och jag sätter upp lite mer peppgrejer inför kulturgrejen 20:e maj. En annan kollega vill att jag ska kolla om en PPT om geocaching som han ska köra för bygdens turistfolk ser okej ut (och det gör den och jag blir sugen på att ta upp det igen)... och som tack får jag tips om en riktigt vacker vandringsled som jag ska gå så snart det torkat upp lite mer ute i markerna... han visar bilder från egna vandringar där och det är både lagom kuperat och väldigt varierad natur. Jag samlar ihop och skriver ner omdömen om en klass vars mentorer efterfrågat det inför kommande utvecklingssamtal. Det är också hög tid för mig att lite mer strukturerat prata med dem kring läget och därför samlar jag ihop tankar och feedforward för dem alla - och inte bara de som kanske måste flaggas för. Jag uppdaterar mig på ett par viktiga dokument och samlar ihop den sista informationen om mina egna mentorselever och pratar ihop mig med Hanna, som jag är lite mentorshandledare för. Så träffar vi några elever och föräldrar. Samtalen lakar ur mig totalt samtidigt som jag tankar energi ur dem. En bra dag, på det hela taget.

Luften är nästan lite ljummen när jag går hem. Något gräsmatteräfsande blir det inte ikväll. Jag orkar nätt och jämt fixa te och knäckemackor och slå mig ner en stund vid köksbordet med Norrlands svårmod. Jag måste läsa ut den ikväll om jag ska få någon nattsömn. Låg och läste alldeles för länge igår kväll. Så kvällen får bli läsning och te. Räcker så.

Inga kommentarer: