lördag 16 mars 2013

min säng & jag

I mitt sovrum: Monitorious eft. Picasso. Anders Öster.

Det finns en fysisk njutning i att vakna före klockan sex... gryningsljus ute... och veta att jag kan somna om utan minsta bekymmer för hur länge jag kan komma att sova. Och ändå vaknar jag några minuter före åtta, av min inre lördagsklocka. Får på kaffet nere i köket, brer ett par mackor med en väl lagrad ost och så lite fikonmarmelad ovanpå det. Lite Rodriguez medan jag pysslar runt. Och så tillbaka i sängen med kaffe, mackor, dator, Mansfield Park och radion är redan på och det är Lundströms bokradio.

Just nu intervjuas P O Enquist. Jag funderar på om jag läst något av honom och kommer fram till att jag läst Kapten Nemos bibliotek. Eller så önskar jag att jag hade gjort det..?

Hade detta nu varit på den tiden då jag köpte böcker i parti och minut hade jag redan beställt några stycken av just Enquist för att lära känna hans författarsskap. Nu är jag bara inne på Bokbörsen och kollar och funderar...

Och så lite morgonmusik!

We Could Be So Good Together - The Doors


På Moderna i höstas: Minotaur With Sleeping Woman. Picasso.

2 kommentarer:

Silke sa...

Rodriguez är skönt... välbekant och lagom ödslig.

magda sa...

Ja, han ramar in morgonen på ett skönt vis.