söndag 24 mars 2013

garnporr och helgondyrkan



Här på gården - den har det helt underbara namnet Bondorlunda Södergård... neråt sjön (Tåkern) heter en av gårdarna Klosterorlunda... jag undrar stilla var Annorlunda ligger - får en tydligen bara lov att använda nätverket om morgonen. Det gör verkligen ingenting. Jag har inte tid att surfa och skriva. Men jag gillar att slänga över bilderna i datorn. Och när jag ändå har nät kan jag ju passa på och blogga lite...



Nåväl. Igår, när nätverket var uppe, passade jag på att kolla upp om det möjligen, eventuellt, kanske skulle kunna finnas någon garnaffär här i staden så att jag kunde unna mig något litet i stick- eller virkväg. Systrarna var inte helt ointresserade. Och så hittade jag Vadstena Ull & garn....

Om vi säger så här: hemsidan höll vad den lovade. Verkligen... Gården låg fantastiskt fint och inkråmet var sanslöst. En stickerskas våta dröm, helt enkelt. Seriöst tror jag att jag aldrig varit i en garnbutik med ett sådan sortiment och som dessutom var inspirerande och rolig eftersom ordningen var god och personalen mycket tillmötesgående. De berättade och letade och visade Malin hur man virkar "kärleksknutar" (ursnyggt!) och de hade massor av uppstickat. Hur ofta kan en få prova det en vill sticka? Jag köpte ett härligt rött ullgarn och fick med mig ett mönster på en röd kofta (till mig själv) med trekvartsärmar. Stickor 12. Just vad jag behövde. Jag har två UFO:s* som aldrig verkar vilja bli färdiga och det känns så förbaskat trist och demoraliserande. Men igår kväll, medan vi eldade i kaminen, åt god middag och sedan bara satt och pratade och stickade och trivdes, hann jag sticka både bakstycket och en av ärmarna. (Jag köpte också några urläckra knappar och lite annat smått och gott... och systrarna shoppade de också...)



I övrigt är Vadstena en fin liten stad som faktiskt skulle kunna få ett besök till, en varmare årstid. Det finns fortfarande mycket att se och upptäcka även om vi hann med en del. Vi strosade omkring lite i stan, kollade i ett par små hantverksbutiker, tog en fika, kikade på fruktarkivet (en fruktträdgård) och vi var inne i kyrkan, som var väldigt vacker. Jag visste ju att här fanns klosterruiner och ett slott men var inte alls beredd på att kyrkan skulle vara så fin! Dessutom var den... varm.




Inga kommentarer: