torsdag 28 mars 2013

fin fre...torsdag!


Nu är det vargatider! Vargar siktas nu lite här och var i krokarna. De antas vara ute för att rekognoscera och gillar de Småland lär de nog slå sig ner här. Vad tycker en vargkramare som jag om detta? Det är ju en sak att tycka att det är fint och naturligt med vargar i den svenska faunan, så länge de håller sig borta i renägarlandet eller inne i Värmlands djupa skogar. Men här? I mina hoods? Hm.

Jomenvisst. Jag gillar't. Faktiskt. Jag möter mycket hellre en varg ute på promenaden, än ett vildsvin om än aldrig så litet och sött (är det en sådan där söt randig liten sak vet en ju att en mordisk mamma hänger i kulisserna). Det gör jag. Kanske kan vargarna till och med äta upp ett och annat vildsvin? En kan ju alltid hoppas.

Så för min del är vargarna välkomna. Även här.

Igår var det dymmelonsdagen. Fast med tanke på isklumparna som nu ligger nedanför mitt vardagsrumsfönster känns det mer som lymmelonsdagen... Idag är det skärtorsdagen. Det har ingenting med rosa att göra utan med ordet "skär" i betydelsen av något rent och fint och på den här dagen anses Jesus ha tvättat rent lärjungarnas fötter. Så de blev skära i mer än en mening, alltså! På engelska heter det Maundy Thursday (Maundy från latinets mandatum som också det har med tvättande av fötter att göra), men också Holy Thursday eller Sheer Thursday, där ordet "sheer" är väldigt nära släkt med vårt "skär".

Skärtorsdagen är också den dag, i gammal folktro, då häxorna beger sig till Blåkulla för att hålla sabbat med Djävulen själv. Jag tycker det låter betydligt roligare än att sitta och tvätta folks fötter.

Dymmelonsdagen ska förresten vara en tyst dag, där ordet "dymmel" kommer av att kyrkklockornas metallkläppar byttes ut mot tystare av trä, s k "dymlar". Detta ifall någon skulle glömma att det var stilla veckan.

Men nu får det vara nog med etymologi och religiösa traditioner. Jag har kaffe att dricka och en säng att bädda. Ett jobb att gå till (och att sova trekvart längre, enligt min torsdagstradition, kändes oerhört skönt, kan jag meddela ifall nu någon undrar).

Jag kom också på att det kanske dyker upp påskkärringar här och då förväntas en säkert ha gottepåsar hemma? Bäst att kvista inom affären på hemvägen, i eftermiddag och kirra den saken.

En Jesus i min smak!


Inga kommentarer: