fredag 22 februari 2013

birding

Jag lånade ju några filmer när jag var på bibblan igår. Efter middag och lite allmänt pyssel plockade jag ut en av filmerna och det blev Den stora jakten. En komedi. Med Jack Black och Steve Martin. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på där, när jag lånade den. Jag kollade inte ens vad den handlade om. Men jag var antagligen i skriande behov av en smula enkel och lättsam förströelse.

Nåväl. Filmen handlar om några män som är fågelskådare och som ska göra något som heter Big Year* (vilket också är filmens amerikanska titel), vilket innebär att de ska vara med och tävla om vem som ser flest arter under ett år. Fågelarter, alltså. Så de åker härs och tvärs och vinner en del och förlorar annat... och på något vis är filmen ganska söt, på ett lite småsentimentalt och oförargligt vis och det var väl ungefär vad jag pallade med ikväll.

Så det var ett bra filmval, trots allt. Men jag undrar om inte en riktig fågelskådare hade tyckt den var ganska kass. Den ende fågelskådaren jag känner läser ju min blogg emellanåt. Jag tror inte han skulle blivit särskilt impad...

Någon fågelfotograf blir jag aldrig, men det här är iaf tranor... M. Ronnby CC


*Och jag googlade Big Year och det finns faktiskt en tävling som heter så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fågelskådaren har inte sett, inga andra filmer heller för den delen, men hört att den ska vara ganska töntig, eller att fågelskådare framställs som ganska töntiga. Det är vi iofs, men alla är ju inte kryssare som far land och rike runt för att försöka se så många arter som möjligt, nödvändigtvis. Man ser det man ser tänker jag, men 2011 blev det väl 1000 arter. Utan att tänka så mycket på det. Men då reste jag förstås sjukt mycket...

magda sa...

Ja, ni framställdes väl som ganska... eljest. ;) Men geekiga på ett rätt skönt vis, ändå. Och jag vet ju att det finns de - på riktigt, alltså - som släpper allt och körs tvärs över landet för en lite befjädrad gynnare...

Och han som vann fick ihop 755 arter vill jag minnas. På kuppen miste han sin fru. Så nu vet du det och slipper se filmen. ;)