onsdag 9 januari 2013

prova nytt igen

Skärmdump, ba.
Via mitt utökade kollegium fick jag tipset att testa ett digitalt hjälpmedel för snabb lektionsutvärdering, textförståelse och whatnot en kan tänkas vilja bolla med sina elever. Verktyget heter Socrative och var verkligen så busenkelt att använda som Katarina Lycken Rüter beskrev!

Jag signade in och det tog bara ett par minuter. Sedan testkörde jag med hjälp av en av mina grupper i engelska. För eleverna handlade det bara om att gå till en websida (och det gjorde de via iPhone, smartphones eller laptops) och ange mitt rumsnr. I samma ögonblick de var klara med testfrågorna kunde jag efter ett enda knapptryck få upp hela klassens individuella svar. Vi körde det hela via projektorn och vi var vederbörligen imponerade allihopa.

Nästa gång jag använder det ska jag göra det som ett litet test på några ord/uttryck. Inte direkt prov, men det kommer att ge mig en hint om hur det funkar för eleverna med att greppa en del uttryck etc när de ska göra det på egen hand...

Fungerar också alldeles utmärkt att på bara ett par minuter utvärdera en lektion eller en gemensam genomgång!

Gratis, enkelt, tydligt, effektivt och... roligt - kan det bli bättre?

TJOHEJ! Typ!




Inga kommentarer: