söndag 20 januari 2013

mina radiomorgnar

När jag gick ut nian var det tradition att en skulle vara utklädd, enligt något tema. Jag var nog ganska vanligt klädd, men jag hade en stor blixt målad i olika blå metallictoner, tvärs över ansiktet.

Söndag. Stil på P1. Idag om musikern och stilikonen David Bowie, som släppte en fin singel häromveckan men som ju varit verksam i musikvärlden sedan sextiotalet. Mitt Bowieårtionde framför alla andra är sjuttiotalet. Jag var ung och sög åt mig musik, stilar och influenser som ett läskpapper. David Bowie gjorde helt fantastisk musik, var absolut läcker i sina utspejsade outfits (fast jag gillade honom stenhårt även som the Thin White Duke och under Berlin-eran) och dessutom kontroversiell - vad var det där för musik egentligen och var han homosexuell eller inte? För upplyst och avslappnat var Sverige inte på sjuttiotalet, om ni ni trodde det...

Att plocka ut en enda låt som skulle få representera min 70-talsbowie är fullständigt omöjligt. Verkligen. Så jag ger er den låt, och det framträdande, som nämns i radioprogrammet och som nog får anses vara den som öppnade den riktigt stora publikens öron...

(Filmklippet lånat/stulet från YouTube...)

Sedan behandlas män i kjolar. Att män kan köpa kjolar - eller snarare kiltar - i Blåkläders sortiment är ju ingen nyhet - de har funnits där i ganska många år nu. Så... vem är mannen som bär kilt i jobbet? Vanligen är han en maskulin grovarbetare. Troligen en byggjobbare. Eller kanske asfaltsläggare. En yrkesgren där utseendet inte är särskilt viktigt. Mannen som intervjuas i programmet berättar att när han började bära kjol i jobbet var det inte hans arbetskamrater som kommenterade det så mycket, som folk på gatan. Utanför jobbet går han i jeans som vanligt - men på jobbet visade sig kjolen vara lätt och luftig och han säger att det är det skönaste arbetsplagg han burit.

Som vanligt, när det gäller bra radioprogram, så får ni helt enkelt lyssna själva om ni vill ha hela bilden. Och vill ni se bilder på kiltarna får ni gå till leverantörens hemsida (sök på kilt) eller bildgoogla blåkläder+kilt+hantverk och se att det förutom klassiska blå snickarkiltar också finns illgula varselkiltar liksom vita för målare och grå för park- och trädgårdsarbetare. Jag tycker det ser snyggt ut, och dessutom bör det ju vara det perfekta arbetsplagget på sommaren eftersom kjol är betydligt svalare att bära än shorts.


2 kommentarer:

ming wan lee sa...

för att inte glömma särkar eller klänningar! helt utan kvävande, svettiga, åtstramande linningar är de det skönaste man kan gå klädd i. Förresten så funderar jag på att sy mig en pälsfodrad dito som jag kan bo i under vinterhalvåret :) av återvunnen päls naturligtvis!

magda sa...

Mycket sköna och bekväma plagg! Fast kanske lite "fladdriga" när det ska hantverkas? :)

För övrigt tror jag att en pälssärk vore både snyggt och varmt!