onsdag 23 januari 2013

joråsåatte...

Dagens mejlväxling...

1. Från mig till kostchefen:

"Hej!

Allt fler skolor/kommuner väljer att införa en helt köttfri dag i veckan, en s.k "köttfri måndag".
Jag undrar... hur ser tänket ut kring detta i vår kommun? Finns planer för detta? Har kommunen en "kostpolicy" för skolorna (och föralldel också för äldrevården)?

Med vänliga hälsningar,
Magdalena Ronnby"

2. Kostchefen svarar [inte riktigt] på frågan:

"Hej!
Vi har inga planer på detta i dagsläget.

I högstadiet och gymnasiet så erbjuder vi alltid en veg-rätt som alternativ varje dag. (plus att vi har två andra rätter att välja på)
Alla som önskar veg-mat får det, från förskola, skola till äldreomsorgen.

Vi har en kostpolicy i vår kommun som gäller för alla.

Hälsningar NN" 

3. Jag frågar igen:

"Hej!

Tack så mycket för snabbt svar!

Men... jag tror du missade själva poängen i min fråga? Kanske var den otydligt formulerad?

Att det serveras alternativ (som exempelvis vegetariskt) är ju självklart. Min fråga gällde en s k "köttfri måndag" - inte vegetarianer. 

Har frågan om "köttfri måndag" diskuterats när skolmåltiderna (både kort- och långsiktigt) planerats? Om ja - vad är skälen till att inte detta införts? Om nej - varför inte?

Detta undrar jag!

Med vänliga hälsningar,
Magdalena Ronnby"

4. Kostchefen svarar:

"Hej igen!
Nej- valfrihet är en orsak.
Med vänlig hälsning NN"

5. Jag avrundar:

"OK... Tack!"


Nu funderar jag på vad hens svar egentligen betyder? "Nej" tolkar jag utifrån min frågeställning som att "köttfri måndag" (eller vilken annan veckodag som helst, faktiskt) aldrig ens varit uppe till förslag i det sammanhang jag nämnde. Det känns inte så svårt. Men... "valfrihet"? Vem bestämde att det pga sagda "valfrihet" inte ens skulle tas upp till diskussion? Och vad menas med "valfrihet" i sammanhanget? Valfrihet för vem? Och detta i en kommun som - visserligen i gott miljösyfte - exempelvis pålägger oss som har hus/villa att antingen 1. källsortera matavfall av bara tusan (vilket jag iofs gärna gör) eller 2. betala hutlöst mycket mer i sopavgift. Visst - här föreligger ett slags "val" men med betydligt större konsekvenser för den enskilde än för en person som faktiskt får sin lunch betald via skattsedeln. Eller..?




 © M. Ronnby
Joråsåatte...

5 kommentarer:

ming wan lee sa...

ord igen. Just Valfrihet är ett favorituttryck när man vill slingra sig, precis som Jämlikhet och Demokrati.
Googla plattityder ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plattityd

kostchefen i din kommun är ytterst omodern, i ordets svartaste bemärkning. Precis som på så många andra kommuner... du är duktig som orkar och jag hoppas att du inte ger dig!

Laura sa...

Amen är hon dum eller? Valfrihet? Då borde väl all mat finnas? Inte bara det de beståmmer? ;-) och av miljöskäl borde väl kommunen hoppa på köttfri måndag? Tycker jag..

magda sa...

Jag vet inte om hon är dum eller totalt utan omvärldskoll (möjligen bådadera?) men det är skamligt att inte ens lyfta frågan och fegt att inte våga (?) prova?

Och VEMS valfrihet? Jag tror faktiskt inte att exempelvis barnen/ungdomarna i skolan skulle ha särskilt mycket att invända - i synnerhet inte om de informerades om varför.... Möjligen somliga vårdnadshavare och då handlar det inte längre om vad "nyttjarna" i skolbespisningarna själva tycker och vill...

Och vadå valfrihet? Kepsförbud och kristen värdegrund och annat trycks ju på många elever? På en högstadieskola i kommunen röstade, för några år sedan, elever via elevrådet emot kepsförbudet men blev sedan ändå överkörda av de vuxna. Hittepådemokrati är snudd på värre än ingen alls...

ANNA sa...

Men valfrihet... innebär det då att exempelvis vegetarianerna har flera olika vegetariska rätter att välja på också...



Vad sjutton har valfrihet med köttätande att göra... Miljö, ekonomi (miljö är ju egentligen ekonomi/hushållande också) samt att vidga vyer, de orden kanske Kosttjosanchefen borde få till sig.

magda sa...

Antagligen har vegetarianerna inte den möjligheten att välja...

Men jag är inte färdig. Jag funderar på i vilken ordning jag ska göra saker... insändare först och medborgarförslag sedan - eller tvärtom?