onsdag 30 januari 2013

i draculas fotspår

Första maj åker vi till England med våra tvåor. Med Scarborough som bas ska vi göra oss närmare bekanta med delar av det underbara Yorkshire. Idag har jag börjat planera för hur jag och EHS2 ska tagga inför resan. Det blir lagom att göra efter påsk och så här långt blir det ett avsnitt av Heartbeat (Tillbaka till Aidensfield tror jag det svenska namnet på serien är) som spelas in i den pittoreska lilla byn Goathland vars tågstation dessutom är Hogsmeades i filmerna om Harry Potter.

Annat vi ska reta reseaptiten med är Anne Brontë, Bram Stoker och hans Dracula och osaliga andar i York... Noggrann planering, litteraturläsning och lektionsidéer pågår. Framskrider.

Yorkshire... Det är helt enkelt omöjligt att inte ge er världens bästa Manic Street Preachers...



Den som undrar över bakgrunden till låten (även om den framgår ganska tydligt av texten och bilderna) kan läsa en intressant tidningsartikel här.

4 kommentarer:

ANNA sa...


Åååhhh... igen *smiles* Jag måste ta mej dit någon gång, så bara är det.

Förra året "fick" jag ju bilder en kyrkogård. Skulle det möjlitvis kunna vara så att jag får se järnvägsstationen och spårområdet i år....

ANNA sa...


Jag sitter å tittar på Celebrity Antiques Road Trip på Kanal 8 Play http://www.tv8play.se/play/292577/?autostart=true å allelses nytt visade de gaaaamla tåg som körde in mot stationen i Pickering. Tydligen finns det ett gäng entusiaster som håller igång gamla tåg på sträckan Pickering-Whitby. Sweeeeeeet.


magda sa...

Vet du... Förra året... då klev vi på just det tåget i Goathland (som alltså är Hogsmeades station...) och åkte ångloksdraget därifrån, genom det absolut underbara landskapet, till Pickering! :)

Och visst ska det bli bilder!

ANNA sa...

Ååååhhh...