tisdag 8 januari 2013

here we go again

Coffee in the making. M. Ronnby CC (by)

Det är som om julledigheten inte funnits. När jag vaknar kvart i sex försöker jag komma på något listigt skäl till att kunna ligga kvar, men hittar inget och kliver upp. Nu är jag vaken, efter varm dusch och lite fiffning. Kaffet får göra resten.

Jag läste förstås ut Gardells bok igår kväll. Det är skönt att växla in på en lite mer lättläst bok. Lättläst i den bemärkelse att den går fort att läsa, men samtidigt har den en del att berätta. Nu återgår jag till The Story of Pi igen. Den fordrar att jag läser i ett lugnare tempo.

Gårdagen var som en liten startsträcka. Idag är eleverna på plats och det verkliga jobbet drar igång. Det känns fint. Jag har planer för vårt arbete, inte minst när det gäller flippandet. Den här terminen har jag också lite förre kurser än förra och det får mig att hoppas på att jag ska kunna utveckla några av idéerna från höstterminen. Att flippa tar ju lite tid initialt, då genomgångarna ska planeras och läggas upp - men i andra änden genererar de mer tid för gemensamt arbete, med eleverna, liksom möjligheter för dem att ta till sig innehållet.Först ut blir det några grammatikgenomgångar. Just sådant som oftast känns ovärt att lägga lektionstid på, då målgruppen nästan alltid utgör bara en del av en klass eller grupp.

Men än är timmen tidig. Jag fyller på min kaffemugg och kollar in lite morgonnyheter... förfärliga bränder i Australien... Processen mot Bradley Manning som läckte information till Wikileaks... Kyla och snö på väg igen... RUT- och ROTanvändning...

Jag hade ju en RUT (fast han heter Olof) som klippte min gräsmatta i somras, när jag inte var hemma på så många veckor. Men skulle jag vilja ha någon som städar här hemma? Tror inte det. Men mer för att jag fixar det proffsigt själv, snarare än av rent ideologiska skäl.

Och läxhjälp, då? Där har jag starka åsikter. Jag tycker inte att läxläsning ska vara något som välbeställda föräldrar ska kunna köpa åt sina barn och därmed bidra till att klyftorna i vårt samhälle ökar. Jag tycker inte ens att en ska ha läxor - åtminstone inte av det slaget som kräver hjälp. Den hjälpen och det stödet ska eleven ha i skolan. Det har de rätt till.

Inga kommentarer: