onsdag 5 december 2012

skottaskottaskottaskottaskottaskotta


Det börjar nästan bli en liten vana, det här att gå upp och dra på sig lite diverse paltor, vira in sig i halsduk och sedan skruda sig i en bättre begagnad Circa-hoodie (en gammal familjeklenod) för att före klockan sex vara ute på gården och skotta. Sedan igår har det fallit ytterligare någon decimeter, men jag tror det föll under kvällen, för nu är himlen halvklar och det var en smått magisk känsla att vara ute i månljuset och kylan. Kvarteret låg tyst (det gör det än) och det var mörkt i alla hus, så när som på någon enstaka nattänd adventsstjärna. Bra KBT för en som är lite mörkrädd!

Om det kommer mer snö framöver (när snarare än om...) har jag bestämt mig för att dra ner en smula på ambitionerna och bara skotta en av infarterna.

Vad blir det idag, då? Mycket film blir det. Under den här perioden med många slutprov är schemat helt omlagt och efter önskemål har en del lektionerna kunnat göras riktigt långa. Så långa att vi kan sätta igång nogt, genomföra och sedan utvärdera i en enda följd. Lite mer kasam, på det viset. I mina grupper i engelska ska vi bland annat passa på att se filmer. Att kunna se en hel spelfilm vid ett enda tillfälle och dessutom hinna samtala och kanske också skriva om den, känns lyxigt. Annat vi ska göra är att jobba med nyhetsproduktion, på lite olika plan. Vi ska bland annat jobba med podcasts och med att filma egengjorda nyhetsinslag. Jag återkommer till detta i andra inlägg.

Därutöver blir det omläsning av uppsatser i svenska. Jag har nu läst och funderat över dem alla, men sedan vill jag gärna göra det igen. Och så ska jag diskutera dem med en kollega som är min medbedömare.

Men det är då, det. Nu är det kaffe, tända ljus och SVT:s morronteve.

Inga kommentarer: