torsdag 6 december 2012

pratar väder


Det är mycket med vädret nu. Jag känner mig ganska tillfreds med det. Men så behöver jag inte heller stå och vänta på tåg som aldrig kommer och jag slipper låta mina barn övernatta hos förskolepersonalen för att jag inte kommer åt att hämta hem dem.

Det är så vackert i mitt kvarter nu. Snön tynger ner träd och buskar och reflekterar ljuset från stjärnor och ljusstakar. Och inte behöver jag skotta idag, heller.

Jag behöver bara sitta här och ladda inför dagen. Men det behöver jag ganska mycket. Det känns verkligen tungt nu och det som håller mig uppe är tanken på en lång sovmorgon på lördag. Säkert ända till... sju?

De flesta morgnar tänker jag inte på jobbet. Jag försöker styra tankarna i andra riktningar och tror att det också gynnar mitt arbete när jag väl kommer dit. Men ibland är det svårt. Det finns elever som kräver mycket av tankeverksamhet hos mig. Funderingar kring hur de lär sig, och lär sig bäst och på vilka olika sätt jag kan möta detta. Tankar kring hur jag ska på bästa sätt skapa incitament för inlärning. Jag tänker sådana tankar den här morgonen. Jag tror jag har en idé men jag vill bolla den med eleven innan jag sätter igång något.

Inga kommentarer: