lördag 29 december 2012

lyssna sig en bok

Vinterpromenad. M Ronnby (by)

En skön lördagsrutin...

... vakna strax före åtta. Skynda nerför trappan till köket och få på kaffet. Hälla upp på termos och bära upp till sovrummet. Krypa ner i varma sängen igen just i tid för Lundströms bokradio. Sitta bland kuddar, under varma dubbeltäcket, och lyssna samtidigt som det heta, svarta (Byns bästa...) dricks i eftertänksamma klunkar. Soundtrack: snöregn mot altantaket.

Idag: lite av det bästa från programmet under 2012. Susanna Alakoski, som jag får allt mer respekt för. Och Krister Henriksson som pratar om ljudböcker. Han är en av våra mesta inläsare och väldigt skön att lyssna på. Men det är inte honom jag lyssnar på den här veckan, när jag kör bil utan en amerikansk inläsare jag inte vet namnet på. Boken är A Grown-Up Kind of Pretty av Joshilyn Jackson. En stark historia om tre generationer kvinnor, med en förfärande hemlighet.

Att lyssna på en bok när jag kör bil bidrar till att jag inte känner någon som helst stress. Vägen är helt klart en del av målet och får ta den tid det tar. Jag har ju en historia att lyssna på och ibland blir jag nästan besviken om resan går för fort...

Det blir långlyssning idag.

Inga kommentarer: