tisdag 4 december 2012

jag är stolt över min ödmjukhet

Snön fortsätter att falla och får mig att tänka på mina vintrar uppe i nordvärmland, då snödjupet var över två meter frampå senvintern. Det återstår att se hur det blir här. Men jag skottar gärna ett tag till för det är så vackert med all den tjocka vita snön som bäddar in hela Byn och som dämpar alla ljud.

Efter att ha varit ute och skottat känns det extra mysigt att soffa en stund med hett, nybryggt kaffe och några tända ljus. Lite morgonsamling i min självvalda ensamhet.

Gårdagen blev mycket riktigt en bra dag. Det är så sällan (läs: så gott som aldrig) vi verkligen sitter ner och diskuterar Viktiga frågor tillsammans. Men det gjorde vi går. Vi samtalade, utifrån aktuell forskning, om vad som gör en verkligt framgångsrik skola och vad som är en framgångsrik skola. Vi kikade också på några saker som vi gör, och som kanske skiljer oss från många andra gymnasieskolor, och vi funderade tillsammans på varför vi gör så och på hur vi gör det - och om det finns sådant vi vill/behöver ändra på. Det kändes ovanligt roligt och intressant. Ett steg i rätt riktning.

Kvällen avslutades med julbord. Kommunen här bjuder på ett sådant varje år, för sina anställda, och det var godare än sist jag var med och musikunderhållningen var bitvis ganska rolig också. Inte min tepåse, men det hade jag heller inga förväntningar på. Det var en julshow, helt enkelt.

Mellan arbetsdag och julbord tävlade vi i På spåret, som kollegan K-J hade satt ihop med den äran. Min blygsamhet förbjuder mig att berätta om vem, som tillsammans med oumbärliga och kunniga kollegan Jörgen, vann. *host*


Inga kommentarer: