lördag 15 december 2012

det skulle kunna hända här

Att en ung man kan gå in i en låg- och mellanstadieskola och skjuta ihjäl sin egen mamma, andra vuxna och därtill tjugo små barn... vad ligger bakom en sådan fruktansvärd handling?

Vapendebatten är i full gång... liksom amatörpsykologerna...

USA:s vapenlagar borde skärpas. Det tycker jag också. Men... jag tror att det också är något annat som borde läggas upp på bordet. Attityder... rädslor... Jag tror faktiskt att Michael Moore var något på spåret (om än inte hela sanningen och lite väl snyggt förpackat) när han skrev om rädsla som en av orsakerna till det stora antal människor som skjuts ihjäl i USA . Trots att det finns andra länder med lika mycket vapen per capita - eller med betydligt våldsammare bakgrund. Det behöver göras något åt.

Men jag tror inte det är svaret på varför skolskjutningar sker. Den som vill kan få tag på ett vapen - alldeles oavsett hur tuffa lagar ett land har. Jag skulle säkert klara det även här i Byn.

Men... vad händer i unga människors liv? Varför mår så många unga så dåligt? Vad driver en ung människa att ta inte bara sitt eget liv utan dessutom andra ungas (barns...) liv? Vad är det i en familj... i ett samhälle... som får det att slå så totalt slint i en ung mans hjärna - och hjärta? Vad kan vi göra åt det? Kan vi prata om det? Och göra något?

För det skulle lika väl kunna hända här.


Inga kommentarer: