tisdag 20 november 2012

ingen som helst avgränsning

Elever frågar ofta hur mycket de "ska" skriva, när de ska skriva ihop en text av något slag. Beroende på sammanhanget kanske jag svarar 200. 500. Eller 900. Som en riktlinje. Jag vill att de ska skriva tills de är nöjda med sitt arbete. När de känner att de får sagt det de vill säga. Det är ju svårt att skriva en utredande text på 73 ord. Många gånger ser eleverna ut att skygga inför tanken på att samla ihop femhundra ord och göra ett sammanhang av dem. Även om de har både en och två veckor på sig.

Jag ska nog inte tala om för dem att det är fullt möjligt att skriva tusen ord i timmen. Drygt. Jag vet att det går, för jag gjorde det senast igår kväll. Men det vore nog att slå ner dem i skorna och det är det absolut sista jag vill.


Det som är vansinnigt spännande är att stötta och hjälpa dem så att de själva ser att en sådan sak faktiskt kan låta sig göras! Jag tänker ofta på det. Och jobbar åt det hållet.




Inga kommentarer: