måndag 15 oktober 2012

med livet som insats

Tänk att några oskyldiga rotsaker och en alltför effektiv köksmaskin kan åstadkomma sådan förödelse. Igår lagade jag jordärtskockssoppa på rotsakerna jag köpte i Åfors i lördags. Skalade, hackade och fräste i smör en försvarlig mängd jordärtskockor tillsammans med ett par potatisar, en stor gul lök, några vitlöksklyftor och ett äpple. Kokade sedan härligheten i hönsbuljong tillsammans med timjan (färsk och torkad) och lagerblad. Fyllde på med grädde. Glömde smaka av med vitvinsvinäger.

Glömskan hade sina orsaker, tror jag. För innan det var dags för avsmakning och en sista touch av eventuellt salt och annat skulle soppan mixas så den blev slät och krämig. Jag kom på att mixerstaven är kvar hos Mats men tänkte att blendern måste funka lika bra. Hällde i en mängd soppa, satte på locket och startade den. Big mistake. Huge mistake. Den heta soppan i kombination med kickstartern på mixern gjorde att locket flög av och het soppa sprutade ut över diskbänken, inredningen och... mig.

Så nu har jag fula brännmärken på ena armen. Jag spolade ett bra tag med iskallt vatten vilket verkar ha tagit udden av det hela något. Medan jag hölls i badrummet och svor städade Mats undan och sedan mixade vi ihop resten, lite mer försiktigt.

Soppan blev väldigt mild, smakrik och god. Ljuvlig, helt enkelt. Trots att jag glömde vitvinsvinägern...


Inga kommentarer: