onsdag 5 september 2012

nothing but a headache

Jag har nästan aldrig huvudvärk. Verkligen oerhört sällan. Därför blir jag lite fundersam när jag de senaste två veckorna haft huvudvärk nästan varannan dag.

"Stress", säger folk. Jomenvisst. Så kan det nog vara. Jag har verkligen väldigt fullt upp nu. Så jag måste se över mina dagar. Rytmen. Kanske inte nödvändigtvis kapa bort saker men däremot omstrukturera. Till exempel få till en stunds daglig motion. En annan prioritetsordning.

Hur nu det ska gå till? Jag sover redan minst 7 timmar per natt. Vägrar kickstarta mina dagar. Försöker komma ihåg att dricka minst 1½ liter vatten varje dag. Sådana grejer, ni vet.

Jag har verkligen ingen lust att arbeta mindre. Och inte heller kan jag tänka mig att dra ner på undervisningskvaliteten (typ... slänga ut böcker... ange sidor och några frågor och låta eleverna ånga på själva... det kan en göra någon enstaka gång... men helst inte ens en gång per termin...).Hmm...

Pratar med en vän om detta. H*n upplever samma sak och vi konstaterar att det kanske handlar om detta att ständigt vara på topp - på jobbet, i familjen, bland vännerna och grannarna. Vara den som håller ihop saker och ting, ordnar, fixar och dessutom är snäll och trevlig hela tiden. Var sak för sig är något positivt men allt sammantaget kan det vara för mycket, i en del perioder. Det där... livspusslet (hur mycket jag än kan ogilla själva ordet...).

Kanske är det detta som återstår?


Inga kommentarer: