fredag 7 september 2012

may the odds be ever in our favour!

Nu kör vi!

Tillsammans med min ENG05-klass startar jag nu upp arbetet med att använda The Hunger Games i stället för en mer traditionell lärobok. Jag har, i mina tankar kring detta och i min planering, utgått från läro- och ämnesplanen och säkrat upp att vi kommer att täcka in allt där i vårt arbete framöver. Vi ska utveckla språket genom att prata. Samtala. Diskutera. Mycket. Om en massa olika saker. Om textinnehållet, om media, om genus och om filosofi - bara för att nämna en del... Givetvis lyssna också. På varandra, på författarintervjuer, nyhetsinslag, uppläsning och allt däremellan. Men också genom att arbeta med olika slags texter - både läsa andras och skriva egna. Bloggar, nyhets- och debattartiklar, insändare, skönlitterära texter, lyrik, gamla grekiska myter, faktatexter... you name it!

Vi börjar med att diskutera vad en är villig att göra för att överleva, vi pratar om realityshower, om grekisk mytologi, om gladiatorspel, och krig... och vi ser en filmsnutt där författaren själv berättar om boken, hur hon fick inspiration att skriva den och hur hon arbetar med skrivande. Eleverna får möjlighet att se om intervjun hemma, om de vill, och dessutom ta reda på mer om myten om Theseus och Minotaurus som spelar en roll i bakgrunden till The Hunger Games...
Och detta är bara början!

May the odds be ever in our favor!



2 kommentarer:

Pärlbesatt sa...

E säger att det är May tbe odds be ever... JAG vet inte, jag lät henne bara läsa här inne... :)

magda sa...

Hon har SÅ rätt. Jag hade alltför kort om tid när jag skulle skriva det färdigt... Hälsa henne och tacka! Jag har nu EDITerat det! ;)))