fredag 10 augusti 2012

påminnelse

Inga elever inne före 11:20. Jag frukosterar med husmor och vaktmästaren. Vi samspråkar kring elever som snart ska lämna hemmet här och bege sig ut i världen därutanför. Precis som i alla andra skolor hoppas vi att de är rustade för att möta omvärlden och fortsätta skapa sina liv.

Efter frukosten går jag upp till skolavdelningen. På säkerhetsglaset vid dörren får jag en påminnelse om att det finns ett annat ställe. Som jag saknar.



Det är skräpigt på golven så jag drar fram en dammsugare och dammsuger hela skolan. Tar ett varv i lärarrummet också. Matar fiskarna. Puffar upp kuddar i soffor och viker plädar. Plockar ihop lite elevmaterial och kollar igenom vad som ska göras på de lektioner som är schemalagda idag. Någon ska fortsätta se en film och jag kollar att allt är i ordning i filmrummet. En annan ska arbeta med svenska och jag kikar igenom materialet än en gång. Vill hitta en intressant ingång.

Ute har regnet gett vika för blå himmel och revor av vita moln som ilar förbi. Skogen och ängarna står härligt gröna och jag längtar efter en lång promenad.

Inga kommentarer: