onsdag 29 augusti 2012

huvudvärk

Intensiva arbetsdagar. Den ena aktiviteten avlöser den andra. Samtal, möten, lektioner, förberedelser och snabba lösningar. Nya elever tillkommer, schemat ändras, uppgifter växer. Idag fick jag huvudvärken från helvetet i höjd med lunchtid. Två Panodil Zapp och en halvtimme senare kör jag långpass i filosofi. Livets mening, existentialism, Hegel, Marx, Kierkegaard, Sartre och Beauvoir. Animerade diskussioner. En stunds utpustande och laddning inför nästa pass - där inga elever dök upp. Då hann jag lägga sista handen vid morgondagens första lektion och till och med kläcka en bra idé kring en övning...


Och ändå... När jag stod i köket för en stund sedan och trillade kanelbullar tänkte jag att... det var just detta jag saknade för bara några veckor sedan... det som i mycket hög grad bidrog till att jag gjorde ett omval av min livssituation... hetluften... drivet... dynamiken.... att få tänja mig och se var mina gränser finns... pröva... sträva... kämpa och... belönas. Med lärande. Med utveckling hos mina elever.
Med glädje. Arbetsglädje.

Inga kommentarer: