fredag 27 juli 2012

fint skare va

Har det inte redan blivit lite, lite mörkare om kvällarna? Igårkväll, när jag gick och la mig redan vid tio eftersom jag tyckte jag behövde det, var sovrummet alldeles dunkelt. Och då var det ändå ganska klart väder ute. Nu på morgonen är det också ganska skumt när grå moln skymmer himlen. Dock tänker jag att det blir fint framåt dagen vilket räcker alldeles utmärkt för mig. Vi ska ut och åka ångbåt i kväll!

s/s Polstjärnan

Men först ska sista arbetsdagen i veckan avverkas. Jag har att göra, vilket känns bra. Och jag tycker om mina resor till och från jobbet. Jag lyssnar på min bok och upplever ett litet landskap. Häromdagen flög en stor häger upp alldeles vid vägkanten.

Jag tänker om att vara här och nu. Ordet mindfulness känns som att det börjat gå en viss inflation i, men själva innebörden är ständigt aktuell. Att inte rusa iväg hela tiden, om än enbart i tanken, utan också lyckas njuta av stunden. Uppskatta den för vad den är. Finna glädjen och det fina i det som är vardagligt och enkelt - och ändå rätt fantastiskt. En nybryggd mugg kaffe. Ett leende. Daggen som glittrar i gräset när jag går ner för att öppna växthuset. Vänskap. Ett telefonsamtal med något av barnen. Somna till regnsmatter mot taket.

Eller, som nu, betala månadens räkningar och veta att jag kan. Och vara lite lycklig bara för att det är fredag. Fin Fredag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att vara här och nu istället för bakåt eller framåt i tiden i sina tankar... har du lästa "Zen and the art of motorcycle maintenance"/"Zen och konsten att sköta en motorcykel"? Rekommenderas varmt.
Apropå opera, tipsade jag om Opera på skäret i Kopparberg. Har inte själv varit dit ännu men det sägs vara mycket bra:
http://www.operapaskaret.se/pages/

Hannele

magda sa...

Oh, ja! Jag har läst den! Jag har den! Men tack för påminnelsen - kanske dags för en omläsning!?

Opera på skäret verkar coolt! Ska hålla ögonen på det! :)

*kram*