måndag 16 juli 2012

eat this, skolan!

När jag gick ut nian hade jag 4.8 i medelbetyg. I stort sett bara femmor, alltså - nerdraget av en fyra i biologi och...

... Det roliga är att jag, som pysslat, sytt, virkat, stickat och broderat samt joggat, simmat, cyklat, powerwalkat och varit allmänt ganska fysiskt aktiv - och gillat det! - hela mitt liv, hade tvåa i både slöjd och gympa och då, på den tiden, tyckte jag det var vanvettigt trist och meningslöst.

Skolan lyckades alltså inte slå ihjäl mitt slumrande intresse, trots intensiva försök. Jag hoppas att fler än jag får uppleva något liknande.

Nu åker jag till världens vackraste och finaste stad för ett par dagar!
Scream for me, Stockholm!


6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha... same story but different. Jag hade 4,7 utan att ens äga en väska att bära hem eventuella läxor i - jag läste på till proven på rasten före i korridoren :). Mitt medel drogs ner av gympa och musik, mina två stora intressen som vuxen. Kompensation? Nää, för då hade jag inte varit så pass bra om jag får säga det själv. Vad lär man av detta förutom det du redan nämnt? Jo, att påminna ungdomarna om att de inte ÄR sina betyg. Betygen visar bara vad de visat upp för läraren och vad läraren förmått att uppfatta, typ...
Kram, Hannele och skål för oss som var Sveriges framtid och nu tjänar detta landet genom att hålla kostnaderna nere med en stor portion ideellt arbete!

ANNA sa...

Tror jag hade en tvåa i historia och samma nuffra i religion... MINA ämnen alltså, men så går det om man är en obstinat liten punkunge som vägrar tiga och acceptera mossiga gamla lärare och deras sätt att undervisa.

magda sa...

SÅ sant, Hannele! Men lätt att glömma för eleverna i den allmänna betygshetsen (åtminstone på gymnasiet) så ja, de behöver påminnas. SKÅL!

Visst ÄR det märkligt, Anna! Men som maskrosor blommar vi! ;)

Anonym sa...

Anna illustrerar i sitt inlägg ytterligare något oerhört viktigt som jag fått upp ögonen för tack vare mina elever, nämligen MOTIVATIONEN. Den övervinner ofta halvhjärtad talang. Alla kan lära sig mycket mer än man tror om man bara hittar nyckeln till drivkraften, det är det som är den stora pedagogiska utmaningen. Själv har jag genom en envishet liknande den som barn uppvisar när de ska ta sina första steg och erövra världen, lyckats lära mig att åka snowboard, genomföra två hela klassiker samt sjunga avancerade körverk av Bach m.fl. Med ett fokus som närmar sig hjärntvätt av ens egna tankar kan man alltså nå fram till och även förbi sina uppsatta mål. Go for it, girls AND boys! Hannele

magda sa...

Åh, så vackert du tänker och skriver, Hannele! Och... gör!

BTW... har du anmält dig till att vara med och skriva i Lärartycket? Jag tänker att du skulle tillföra något där!
http://www.larartycket.se/

Anonym sa...

Tack Magda! Jag känner inte till Lärartrycket sedan förut men nu har jag kastat ett öga... har du skrivit där? Jag formulerar ibland insändare, kåserier och tal i mitt huvud och sedan går jag vidare till något annat. Otålig... mina styrkor är inspiration, problemlösning, design. Att slutföra något behöver jag träna på :). Det är därför jag betraktar dina verk med vördnad: du gör klart. Kram! Hannele