söndag 8 juli 2012

det vi inte pratar om

Inom mycket människo- och relationsnära yrken är det inte ovanligt att starka känslor uppstår mellan individer. Ett exempel är inom sjukvården där känslor av medlidande, aggression eller rentav erotik kan uppstå mellan sköterska och patient.

Häromkvällen såg jag Notes on a Scandal med bland andra Cate Blanchett och Judi Dench. Filmen handlar om den äldre lärarinnan som blir nära vän med en yngre, kvinnlig kollega - som har ett förhållande med en 15-årig elev.

Filmen fick mig att tänka på att det finns saker vi aldrig pratar om, inom vårt yrke. Trots att det, rent mänskligt sett, måste uppstå känslor av attraktion och till och med förälskelser mellan lärare och elever (ömsesidiga, eller inte) ibland så pratar vi aldrig, aldrig om dessa. Jag undrar varför. Eller... egentligen gör jag inte det. Även om det, självklart, inte handlar om att agera på dessa känslor tänker jag att det handlar om sådana rädslor att det helt enkelt inte låter sig talas om. Om skam. Om skuld. Tyvärr. För jag tror att vi skulle behöva prata även om sådant, likaväl som vi talar om andra känslor våra elever kan väcka hos oss (eller vi hos dem).

Eller..?



Inga kommentarer: