tisdag 12 juni 2012

svävande

Nu har jag bara några småsaker kvar att "diska undan" innan jag kan lägga terminen, läsåret och... arbetsplatsen... till handlingarna. Jag har satt alla betyg, utom tre. Jag har plockat ur alla mina pinaler ur skrivbord och hyllor (så när som på en hylla, som ska tömmas i morgon). Jag har rensat, sorterat, arkiverat och slängt.

Många skoltankar går nu till min nya arbetsplats, där jag börjar på måndag. Allting så nytt för mig, utom själva läraruppdraget. Nya kollegor och elever. Nya rutiner och förhållningssätt. Nya lokaler.

Med tanke på verksamhetens övriga art (jag berättar mer på måndag!) kanske jag måste dra ner på IKT-användandet och det rejält. Men jag vet inte. När jag var på anställningsintervju och frågade hur det egentligen funkar hos dem (snart: oss!) så fick jag mycket svävande svar. Använda Youtube i undervisningen? Hm... det har ingen hittills gjort (kanske inte för att de inte vill, mind you, utan för att elevernas tillgång till nätet av förklarliga skäl inte kan vara hur fri som helst...). Blogg som en del av undervisningen? Flippat klassrum? Dela filer i Dropbox? Googla? E-twinna? Använda mobiltelefoner som arbetsredskap? Streama från SLI? SVT Play? Använda ständigt uppdaterade online-lexikon? Ha en Facebookgrupp?

Jag har så många idéer för vad jag vill göra och pröva. Och det alldeles oavsett tillgång till internet, eller inte. Jag blir en smula otålig och frustrerad när jag liksom svävar fritt och inte vet hur jag ska göra allt det där.

Men jag tar ett djupt andetag (igen) och bestämmer mig för att tänka ut något riktigt bra för det allra första mötet med var och en av eleverna.

Because... first impressions last.


Inga kommentarer: