torsdag 17 maj 2012

på resa

The English weather's got the best of me. Idag köpte jag en olivgrön regn- och vindjacka och en ceriserosa fleecetröja. Fleece är inte min grej, så därför kan jag ju lika gärna gå all in.




Whitby var charmigast på insidan idag, så förutom att gå nerför de 199 trappstegen från kyrkan uppe på toppen av klippan ovanför, studerade jag ett café från insidan tillsammans med kollegor och guider. Even the Queen was there. Patrick, den gamle rebellen, hedrade henne med att spela God Save the Queen (med Sex Pistols, naturligtvis) på sin mobiltelefon. Inte alla uppskattade detta tilltag. Jag gjorde det dock.

När jag druckit upp den härliga cappucinon tog jag en promenad i staden och senare återsamlades vi på en pub för lunch. Några av oss blev lite sena när vi begav oss från puben och fick snällt vänta på en broöppning för att återsamlas med eleverna på bussen. Jag avskyr när andra måste vänta på mig så det var en stunds prövning där. 

Men när vi kommit fram till Goathland och strosat där en stund - ganska kvickt avklarat i en by som bara har en liten gata - fick jag koppla av på tåget till Pickering. Ånglok! Sakta tuffa genom ett helt fantastiskt och dramatiskt landskap med skenskarvarnas dunkande som soundtrack. Luta sig tillbaka mot sätet i den lilla kupén och småprata. Tänka en stund. Njuta av lite av livets bakvatten. Och fnissa lite åt att i tågens barndom trodde man att det var farligt för kvinnor att åka tåg eftersom de höga hastigheterna (tågen kunde komma upp i modiga 30km/timmen) kunde orsaka hysteri och missfall. Precis hur mysigt som helst! (Inte missfallen, alltså, utan resan.)

2 kommentarer:

ANNA sa...

Åååhhh.... Whitby, en av de platser i Europa jag absolut verkligen definitivt skulle vilja besöka någon gång.

Jag har vänner som förr åkte dit nästan varje år på Gothicfestival men sen började den världen invaderas av folk med neonhår och gasmasker så de slutade åka.

Jag har sett bilder från en väldigt vacker och gotisk kyrkogård där.

Jag gissar att Whitbys postlådetjuvar är både frustrerade och "arbetslösa". Så knasigt att mura in postlådan sådär.

Å du, Six Pistols *fniss* jag gillade också tilltaget. Klart man ska göra den kopplingen om man får ett så klockrent tilfälle.

magda sa...

Gothfestivalen finns ännu, men som du säger har den tydligen blivit alltmer spektakulär. Bara för dig ska jag lägga upp en bild från kyrkogården (håll utkik!), där Bram Stoker också inspirerades att skriva Count Dracula. De tre första kapitlen i boken utspelas i Whitby!

Och jag tror du skulle tycka om stationen i Hogsmeade.. jag menar... Goathland. ;)