tisdag 29 maj 2012

det utvidgade kollegiet


Vanligtvis när jag skriver eller pratar om mitt utvidgade kollegium tänker jag på alla de engagerade, inspirerande och kloka lärarkollegor som jag på ett eller annat vis (diskussionsgrupper, facebookgrupper, twitter, bloggar osv) har kontakt med via nätet. Men jag har fler än så, därute i den stora världen. Halina som är engelsklärare i Polen, till exempel.

Eller Patrick som var vår guide när vi var i England med våra elever, men som också är lärare på Scarborough Sixth Form College. Han undervisar i General Studies, ett ämne som syftar till att eleverna ska skaffa sig en god allmänbildning och hänga med i det som händer i nuet - politik, etik, litteratur, språk, kultur, vetenskap, teknologi och matematik - och öva upp sin förmåga att ta in och värdera information, analysera den och även kunna argumentera på ett balanserat sätt. Att se på nyheter och läsa en dagstidning är ett bra komplement till studierna. Jag tycker vi absolut borde ha en motsvarighet till General Studies här i Sverige också!

Just när vi var där höll eleverna på med sina A-levels och Patrick gav mig kopior på prov just i GS för att jag skulle kunna studera dem. Jag gillar upplägget! Hur eleven får arbeta med givna källor och sedan analysera dessa, resonera och komma med egna tankar. Just så som jag själv gillar att utforma mina egna prov.

Inga kommentarer: