onsdag 4 april 2012

läs dig en bok!

Jag har läst hela livet. Massor. Och jag kommer att fortsätta så länge jag lever. En del tycker att det är fånigt att läsa skönlitteratur. Säger de. Jag säger att de missat något verkligt väsentligt i livet. Att man ska läsa skönlitteratur! Här är några schyssta skäl till varför - vilka fler kommer du på?
  • Det sätter fart på din fantasi och på ditt tänkande.
  • Det utvecklar ditt språk
  • Du blir en bättre skribent
  • Det gör dig mer språkmedveten, när du ser hur språket kan användas för att på olika sätt skapa bilder av verkligheten
  • Den kan spegla företeelser du känner igen dig i, men också...
  • ... öppna fönster och ge dig helt nya perspektiv och insikter
  • Du får vara med och föra en dialog med texten eftersom mycket skönlitteratur kräver att du lär dig läsa/konstruera mellan raderna
  • Det kan ha terapeutiska effekter
  • Du får inblickar i så många olika sätt att vara människa på
  • Du kanske omprövar dig själv
  • Du får existentiella saker att fundera över
  • Det är avkopplande och avstressande
  • Din omvärldsuppfattning vidgas
(Bibliotek 2. Lars Lerin, akvarell)

2 kommentarer:

ANNA sa...

Jag tycker att det är de som säger fånigt om bokläsande som är fåniga...

Böcker och läsande, själens motsvarighet till luft och att andas, så måste det vara.

magda sa...

Åh, så fint du uttrycker det! Så är det ju!