måndag 2 april 2012

hundra saker för intresseklubben...

Avdelningen saker-jag-gör-när-jag-egentligen-borde-rätta-färdigt-prov-och-därför-får-jobba-extra-länge-idag aka "ställtid":

1. Hur gammal är du om fem år? 56.

2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? Mig själv.

3. Hur lång är du? 174 cm.

4. Vilken är den senaste filmen du sett? Jag såg The Hunger Games på bio i lördags.

 5. Vem ringde du senast? En kanslist på en skola.

6. Vem ringde dig senast? Min älskling.

7. Hur löd det senaste sms:et du fick? "Nästa, dom har sista dagen på onsdag".

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Ringa.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? Gifta.

10. När såg du senast din mamma? September 2011.

11. Vilken ögonfärg har du? Blå.

12. När vaknade du i dag? 05:45

13. Vilken är din favoritjulsång? Det är inte snön som faller.

14. Vilken är din favoritplats? En sten i vattnet ute vid Grimsholmen med bara västerhavet mellan mig och horisonten.

15. Vilken plats föredrar du minst? Värnamo.

16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Någonstans i Karlstadstrakten.

17. Vad skrämde dig om natten som barn? Mardrömmar. 

18. Vad fick dig verkligen att skratta senast? Min älskling som sa något roligt igår.

19. Hur stor är din säng? 160 cm.

20. Har du stationär eller bärbar dator? Bärbar.

21. Sover du med eller utan kläder på dig? Utan.

22. Hur många kuddar har du i sängen? En till mig och två till älsklingen. 

23. Hur många landskap har du bott i? Fem - Värmland, Halland, Blekinge, Uppland och Småland.

24. Vilka städer har du bott i? Karlstad, Falkenberg, Varberg, Värnamo (huh!), Karlskrona och Stockholm. 

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Inne: strumpor eller barfota Ute:skor eller barfota.

26. Är du social? Ja.

 27. Vilken är din favoritglass? GB-glass Puckstång, vanilj.

28. Vilken är din favoritefterrätt? Rabarberpaj med vaniljsås.

29. Tycker du om kinamat? Föralldel.

 30. Tycker du om kaffe? Skiter björnarna i skogen? Har påven en skojig hatt?

 31. Vad dricker du till frukost? Kaffe.

32. Sover du på någon särskild sida? Rygg eller höger sida.

 33. Kan du spela poker? Ja.

34. Tycker du om att mysa/kela? Ja!

35. Är du en beroendemänniska? Ja: närhet, frihet och kaffe.

36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Ja, flera stycken.

37. Vill du ha barn? Jag har fyra redan och tycker att det räcker så.

38. Kan du några andra språk än svenska? Engelska, lite franska och norska.

39. Har du någonsin åkt ambulans? Ja.

40. Föredrar du havet eller en bassäng? Havet.

41. Vad spenderar du helst pengar på? Böcker, skivor, resor.

42. Äger du dyrbara smycken? Nej. Men min mormors gamla vigselring har stort affektionsvärde för mig. 

43. Vilket är ditt favoritprogram på tv? "Vem vet mest", "Babel och "Kobra".

44. Kan du rulla med tungan? Ja.

 45. Vem är den roligaste människan du känner? Det skulle kunna vara min älskling, faktiskt.

46. Sover du med gosedjur? Nej.

 47. Vad har du för ringsignal? Nån trist standardsignal, för att jag ännu inte brytt mig om att lägga in D'Yer Mak'er i nya luren.. 

 48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? Nej.

49. Vad har du närmast dig just nu som är rött? En stiftpenna.

50. Flirtar du mycket? Inte särskilt ofta. Däremot är jag glad, social och öppen, så det kanske uppfattas så?

51. Kan du byta olja på bilen? Ja, om jag bara får loss den jeffla skruven.

52. Har du fått fortkörningsböter någon gång? Ja, två gånger.

53. Vilken var den senaste boken du läste? Läser just nu Simon och ekarna och lyssnar på Niceville.

54. Läser du dagstidningen? Ja, alla vardagar. Och på helgerna nät-DN.

55. Prenumererar du på någon veckotidning? Skriv och ETC.

56. Dansar du i bilen? Absolut!

57. Vilken radiostation lyssnade du till senast? P1.

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? En adress.

59. När var du i kyrkan senast? Sommaravslutningen/studenten juni 2011, tror jag.

60. Vem var din favoritlärare på högstadiet? Jan Sandberg (religion och samhällskunskap) och Barbro Rydell (samhällskunskap och historia).

61. Hur länge har du campat som längst i ett tält? En vecka, kanske. Eller två - vi campade ofta på semestrarna när jag var barn.

62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig? Min älskling klev upp tidigt i fredagsmorse och när jag vaknade var kaffet färdigt och det fanns varmt, nybakat olivbröd till frukost.

 63. Vad lyssnar du på just nu? Elever som sitter och spekulerar ute i korridoren utanför.

64. Har du varit med i tidningen? Ja.

65. Vad är det konstigaste du ätit? Manetsallad.

66. Vem såg dig naken senast? Min älskling.

67. Vad är det för färg på din tandborste? Blå och röd, med lusekoftemönster - norsk direktimport!

68. Hur imponerar man på dig? Genom att vara varm, rolig och genuint intresserad (av vad är inte så viktigt). Samt ha civilkurage.

69. Vem ringer du när du är arg/ledsen? Min älskling.

70. Har du någon piercing? Ja. I öronen och i ena näsvingen.

71. Din största vinst? Min älskling och mina fyra barn. Monetärt vann jag 3500 på fopollsbetting en gång.

72. Civilstånd? Särbo.

73. Vilka hemsidor besöker du dagligen? Den här, Facebook, Twitter, mejlen, skolans och en del bloggar jag följer.

74. Är du fåfäng? Absolut.

75. Ångrar du någonting du gjort? En hel del. Men hellre ångra det jag gjort än ångra allt jag inte gjort... 

76. Hur gammal är din pappa? 78 år.

77. Vilket är ditt drömjobb? Jag älskar mitt lärarjobb, men visst skulle det vara kul att äga/driva ett musik- och bokcafé.

78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till? Resa till Macchu Picchu och till Indokina. Och ta mc-körkort.

79. Vad har du haft för husdjur under ditt liv? Hundar, katter, undulater, marsvin, ökenråttor, nymfparakiter, eldbukssalamandrar, akvariefiskar, en orientalisk klockgroda, kaniner, höns, får, grisar, afrikanska dvärggetter och en islandshäst (äldsta dottern var fodervärd).

80. Berätta tre saker som dina läsare antagligen inte vet om dig? Jag är uppväxt i en sekt, har provat att röka ett par suspekta substanser (synnerligen preskriberat, mind you) och älskar rai (musik).

81. Svär du ofta? Ganska ofta, ja.

82. Sverige när det är som bäst? En ljummen, vindstilla augustikväll vid havet. Samma plats en vrålande stormdag i januari.

83. Kan du åka slalom? Nej.

84. Vad har du ätit i dag? Inget (jag hoppas inte älsklingen läser det här...). 

85. Vad har du för utbildning? "Lärarexamen för undervisning och annan pedagogisk verksamhet i grundskolans senare år och i gymnasieskolan i engelska och religionskunskap" - det är väl typ en fil kand (och tar jag mig samman och skriver en uppsats har jag en fil mag i religionsvetenskap). Och så en del strökurser i religionsvetenskap och historia.

86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med? Brösten, händerna och ögonen. 

87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med? Rumpan och låren.

88. Vilken är din bästa egenskap? Jag är envis.

89. Vilken är din sämsta egenskap? Jag är envis.

90. Nämn två historiska personer som intresserar dig? Frank Zappa och Mary, Queen of Scots.

91. Saknar du något? Ett par miljoner.

92. Är det viktigt att fira födelsedagar? Ja!

93. Vad gör dig ledsen? Svek, oärlighet och skitsnack bakom ens rygg.

94. Vad gör dig glad? Min älskling, mina barn, mina fina vänner och... livet!

95. Har du varit gift eller förlovad? Först förlovad och sedan gift. Därefter skild.

96. Vad ska du göra i helgen? Åh. Långhelg ju! På fredag ska jag inviga mina nya mc-stövlar, premiäråka älsklingens nya hoj och på kvällen blir det live-blues. Resten av helgen blir det god mat, gott vin, goda vänner, kärlek och mera motorcykel, antar jag.

97. Vad är det knasigaste du gjort? Sa upp ett fast och välbetalt arbete för att börja plugga till lärare - samtidigt som jag skilde mig och vidtog en del andra drastiska åtgärder i mitt liv - men detta visade sig också bli något av det allra bästa jag gjort!

98. Vad har du för laster? En enda: salta bildäck. Och goda mackor... Och spontanshopping... Och brittiska teveserier... och kaffe... och portvin... och alfapet... och skrivande... och...

99. Vem är din förebild? Random starka och modiga människa med civilkurage och självdistans.

100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? Gå på toa och ta itu med rättningen...



(Frågorna hittade jag hos Feministbiblioteket!)

Inga kommentarer: