söndag 18 mars 2012

tredje dumsöndagen före påsk

(Forsen i Åfors)

När jag vaknade i morse utnämnde jag det här till den tredje dumsöndagen före påsk. Jag är lite oförtjust i söndagar eftersom de ofta innebär avsked. Skilsmässa. Lång bilfärd mot ensamhet. Början på dagar av saknad och längtan.

Det var innan min älskling avslöjat sin genialiska plan: att inte köra hem förrän imorgon.

Droppet från taket, som jag hör på ovanvåningen, kommer inte från smältande is. Den är sedan länge försvunnen. Det har regnat i natt. Och allt är gråttvåttgrått. En dag att stanna inne. Tända ljus. Lösa korsord och småprata och kolla faktateve. Brygga på en kanna till och mumsa i sig en bit focaccia. Sitta inne och kika ut. Laga en god middag någonstans därborta i eftermiddagen. Dessförinnan: Vem-vet-mest-maraton. Värme. Närhet. Kärlek.



Ibland kan man faktiskt få precis allt man önskar sig.

Inga kommentarer: