onsdag 14 mars 2012

morgonminne

När jag gick i första klass flyttade familjen till Falkenberg och jag började i Skrea Kyrkskola. Fröken hade en tramporgel vid fönstret framme i klassrummet och på den mörkbruna tingesten stod en solblekt bok med psalmer i. KORALBOKEN stod det på den. Jag fick aldrig veta vad en "koral" var - och inte vågade jag fråga - utan kopplade ihop namnet med den bleka korallfärgen på omslaget av tyg.

Vid varje skoldags början hälsade Fröken godmorgon och slog sig sedan ner vid orgeln, öppnade koralboken och började trampa och spela. För mig, som hade ett stort konsertpiano hemma, tedde sig den suckande och stånkande orgeln otroligt märklig. Och så sjöng, eller snarare gastade, vi alltmedan vi tog i ända från tårna:

Din klara sol går åter opp
Jag tackar dig min Gud...

Detta var före Lgr 69.

Inga kommentarer: