tisdag 13 mars 2012

lite livsnjut, ba'

(En boll har fastnat i strömvirveln just där det fallande vattnet slår ner och den kommer inte loss...)

Lunchpromenaden är just vad jag behöver mitt i arbetsdagen. Inte tänker jag kanske så mycket på det jag hade tänkt tänka på. Men jag tänker väl på annat. Låter tankarna fara och flyga lite som om de vore en drake högt uppe i änden på en tunn lina. Tänker på arbetet och våren och städningen här hemma och någon elev och en bok jag vill läsa och visst tänker jag också på det liksom givna som Anne-Marie skriver om men som, just som pärlisen säger, antagligen inte är så självklart eftersom hon väljer att skriva om det. Kanske är det mycket bättre med allting och kanske skulle vi veta det om vi någon gång pratade med varandra om utveckling och undervisning och omsorger och lärande och kunskap istället för att mestadels gå förbi varandra och prata om praktikaliteter och logistiska grejer?

(På den lilla konstgjorda sjön börjar isen dra sig undan värmen men speglar pliktskyldigast den illblå himlen ändå.)

Nu är jag hemma efter en långsam promenad. I tvättmaskinen snurrar en tvätt och jag ska ta ett tag med städgrejer och dammsugare. Bädda rent. Vattna växter. Och sedan ska jag ägna min kväll åt ohejdat skrivande och läsande.

Och något long distance call, då...


Inga kommentarer: