onsdag 14 mars 2012

ett annat minne?

Jag minns mina tidiga skolårs morgnar med psalmsång och orgeltramp. Jag minns också hur vi inte fick gå till skolmatsalen innan vi alla stått som tennsoldater vid skolbänkarna och läst bordsbönen unisont:

I Jesu namn till bords vi gå
Välsigna Gud den mat vi få
Amen!

Och hur vi, efter att ha ätit upp allt som mattanterna slevat upp på våra tallrikar, inte fick lämna matsalen och gå ut i den relativa frihet som rasten kunde vara innan vi stått vid dörren i matsalen och tackat Gud för de malda leverbiffarna.

Vi tyckte det var läskigt och brukade vänta in varandra två-tre tjejer i taget, fatta varandras händer och sedan genomföra denna djupt innerliga tacksamhetsbön tillsammans i rasande fart:

TackGodeGudFörMatenAMEN!

Those were the days...

Jag undrar om våra elever kommer att minnas den här morgonen när de passerat femtio. Temat för dagen är kanske inte helt gudligt: Sex, samlevnad och kärlek.

Here's a song for 'ya:

1 kommentar:

Anonym sa...

låter som mitt lågstadie. vi startade varje morgon med psalmsång. inte riktigt säker på bordsbönen men skulle inte förvåna mig. mycket uppställningar och disciplin var det. våra elever kommer inte minnas någonting när de är femtio...