onsdag 18 januari 2012

vakna!

Den här morgonen är aningens piggare än den igår. Aningens. Det underbara är ju ändå att jag återerövrat min sömn. Borta är höstens nätter då jag vaknade om och om igen. Jag lägger mig, känner hur dagen rinner av mig, läser lite (ibland), släcker och glider sedan bort på bara någon minut.

Och jag har ett litet uppvakningsknep: jag har ju tagit bort adventsstjärnelampan men när jag satte tillbaka den vanliga lilla vita fönsterlampan lät jag timern vara kvar och den tänder lampan ett tiotal minuter innan "klockan" väcker mig. Jag tänker att det fungerar ungefär som en sådan där stegvis uppvakningslampa. Och kanske räcker det med den tanken? Åtminstone känns det som att jag inte vaknar lika abrupt, längre. Tio minuters snooze (ett intervall) på det och jag känner mig samlad även vid denna tidiga timme.

Vad händer idag? Arbete, förstås. Lektioner. Bokprat (eller "seminarie" som jag valt att kalla det för att få eleverna att stå på tå... ;)). Hem och greja lite. Tillbaka till jobbet ikväll för ännu ett öppet hus för nästa års ettor.

Igår hade jag förresten REL02 igen. Tyvärr bara en (lång) lektion i veckan. Synd, för steg-2-kursen är så mycket roligare och intressantare än steg-ett-delen. Det tycker flera av eleverna också. Just nu: nyreligiösa rörelser och sekter. Fördjupningar, diskussioner och nya vinklar. Jag ser redan fram emot nästa lektion!

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Kalla det seminarium, så blir det ännu bättre! :)

Och jag hade inte behövt ha bråttom med det jag skickade in igår, med din hjälp, för hon ska ändå inte läsa det förrän nästa vecka... Håhåjaja. Fast det är SKÖNT att vara av med.

Här är en blogg som kanske är intressant för dig som tankeställarblogg, även om hon talar om små barn, inte barn i dinas eller dina elevers ålder:

http://hostlycka.blogspot.com/2012/01/mammor-och-minimodeller.html

pärlbesatt sa...

Och nu såg jag seminariUM i annat inlägg, så jag tar tillbaks min språkfascistiska kommentar. :D