måndag 23 januari 2012

morgondravel

(En liten profil som bor i mitt hus)

Måndagsmorgnar. En särskild sorts morgnar. Helgen ligger kvar i systemet och kroppen vill inte riktigt fatta att det nu är dags att låta sig styras av klockan igen. Som vanligt har jag föresatsen att komma mig i säng verkligt tidigt ikväll och som vanligt kommer det inte alls att bli så.

Ute är det svart men snön lyser ändå upp kvarteret och enstaka, snålt lysande gatlyktor skapar vackra skuggor. Ingen mer snö har fallit i natt. Det är bra. Räcker så här tycker jag. Jag fick mig ett rejält skottningspass igår kväll när jag kom hem, innan jag ens kunde backa in bilen på gården. Det är snösvängens fel. Det ska bli kallare, men jag hoppas hinna skotta även garageinfarten innan snövallen som stänger den förvandlats till is. Dock inte nu på morgonen.

Kaffet smakar underbart, sådär som bara dagens första mugg kan smaka, och tända ljus lyser upp och värmer. Ännu en arbetsvecka ligger framför mig. Kandidaten kommer idag. Fyra veckor.

Inga kommentarer: