tisdag 24 januari 2012

kvällens dikt

Därför

Muslimer är förtryckare därför förtrycker vi dem
Muslimer är ojämlika därför diskriminerar vi dem
Muslimer är odemokratiska därför exkluderar vi dem
Muslimer är hårda därför är vi hårda mot dem
Muslimer är hänsynslösa därför är vi hänsynslösa mot dem
Muslimer är lata därför ger vi dem inga jobb
Muslimer ser ner på kvinnor därför ser vi ner på dem
Muslimer är bråkiga därför slår vi dem
Muslimer är krigiska därför krigar vi mot dem
Muslimer är listiga därför överlistar vi dem
Muslimer vill ta över vårt land därför tar vi över deras länder
Muslimer är terrorister därför terroriserar vi dem
Muslimer är mordiska därför mördar vi dem

(Mohamed Omar)

6 kommentarer:

ming wan lee sa...

Muhamed Omar sitter inne i sin ask och förmår inte kika ut, liksom dem han fördömer i dikten. Jag är ledsen gumman, du är för bra för detta. Omar suger hästballe och det är inte för att han är muslim jag säger så.
Hoppas att du ville ha en reaktion, för det får du, jag stöts oerhört av all slags fundamentalism. I Omars fall kommer det från en svensk snubbe som konverterade till islam av obskyr anledning. Hans historia går att läsa om på wiki, läs mellan raderna :)

kram och tack för en eminent och rolig och rar och varm blogg och förlåt mig för att jag är en sådan K. /Kverulantia

magda sa...

Det visste jag verkligen inte. jag ramlade över dikten och eftersom den fick mig att tänka på en diskussion på en lektion härförleden så fastnade den.

Jag låter den stå kvar, men ska kolla upp killen. Är det obskyrt i största allmänhet att konvertera till islam, eller hade just han en obskyr anledning?

Är han verkligen fundamentalist blir jag mycket obehagligt berörd - sådana gillar jag inte, oavsett ideologi.

magda sa...

... och be inte om ursäkt. ;)

ming wan lee sa...

;) nej det är aldrig fel att konvertera, ingen mänsklig handling är väl fel så länge inte någon tar skada eller utnyttjas av handlingen, tänker jag.

Här är en länk till aftonbladets artikel som man även refererar till på Wiki. Nu kan man naturligtvis ifrågasätta båda källorna... och jag vill naturligtvis inte utsätta Omar för bashing, bara ställa frågan om han bör få så mycket medialt utrymme. Idag är det dock tystare omkring honom. Och om han ångrar sig, då gör jag det med :)

http://www.aftonbladet.se/kultur/article11781470.ab

magda sa...

Oh well. Snygg lirare.

ming wan lee sa...

:D