tisdag 31 januari 2012

drömmer på mål

(Mitt vackra Sysslebäck - men säkert också många andras.)

Att öppna en bok är ibland som att öppna ett fint inslaget paket och upptäcka att innehållet är ännu finare än man hoppats. Just så är det med Aino Trosells En gränslös kärlekshistoria där hon berättar om kvinnorna i sin släkt. Så omedelbar och avväpnande ärlig. Så fängslande och så bitterljuv. Det hade jag i och för sig förväntat mig. Hon har rykte om sig att vara en god författare. Det som verkligen tog mig med överraskning var att den delvis utspelar sig i Sysslebäck och att jag till och med vet vilka gårdar och folk det är hon nämner.

Jag lyssnade på den hela vägen upp till min älskling i torsdags och i söndags hela vägen hem. Igår kväll när jag lagt mig lyssnade jag klart.

I natt har jag drömt på Dalbymål.

Och det är -11.9 grader ute...

Inga kommentarer: