tisdag 24 januari 2012

aurora borealis

Kollegan Mirela hojtade på Facebook, så jag drog på mig jackan och gick ut. Trots ljusföroreningarna kunde ett orangerosa skimmer skönjas över skogen mot norr.
WOW!
Jag har inte sett norrsken sedan åren i nordvärmland i slutet av sjuttiotalet.

Så här vackert var inte kvällens norrsken (bilden har jag norpat), men det är inte desto mindre smått sensationellt - åtminstone för mig! I mitt Värmland kunde man dock vid några sällsynta tillfällen se de nästan lite kusliga grönaktiga slöjorna dansa och det är inte svårt att förstå att forna tiders människor trodde det var andar som dansade, eller kanske förebud från Gud.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt! Bara sett en gång och det var länge sedan. På en resa genom finska lappmarken, på väg till Varanger. 1993 kanske. Men kan man se i Emmaboda så varför inte i N Skåne?

magda sa...

Inte alls omöjligt att du kan? En FB-vän bor strax utanför Jönköping och där kan man också se det!

HUR läckert som helst!

Caligula sa...

Jag var ute och gick nyss för att kolla. Har aldrig sett norrsken. Inte nu heller. Skulle vara en dröm annars. Klart det är andar och gudar. Lapparnas typ. :-)