måndag 21 november 2011

en sa allri räkna ut'at...

... som den hårt prövade Raskens Ida brukade säga. Jag skuttade (jo, faktiskt!) till jobbet med långa hoppsakliv och spänst i knäna. Såg fram emot en lite arbetsbemängd morgon som sedan skulle klinga ut i en mer löst hållen arbetsdag med vissa utsikter att till och med glida hem lite tidigare än jag brukar. Jo tjena.

Så blev det inte. Rätt intensivt med Kandidaten och sedan lite hjälpa, stötta, tipsa elever som skriver fördjupningsarbeten i religion och så vikariera för vabbande kollega i Hi och Eng. Lektionen i historia fick bli självständigt arbete under visst överinseende. Men för engelskan uttryckte killarna att de ville göra något roligt. När jag, vid sådana tillfällen, bollar tillbaka och frågar vad det är som är roligt så svarar de - i bästa fall - Hangman. Inte särskilt fantasieggande if you ask me. Men jag trollade fram en ganska engagerande muntlig övning kring ställningstaganden och att kunna motivera dessa genom att visa hållbara argument. Mycket prat och en del skratt och allvar blev det. Funkade bra alltså.

Troligen ska jag hoppa in för kollegan även imorgon och för morgonlektionen finns inte heller någon direkt planering. Återigen frågade jag eleverna och de ville, precis som de tidigare tillfrågade, också göra något roligt. Ni kan aaaaaldrig gissa vad de föreslog. Eller så kan ni. Så sjukt kul ska vi inte ha. Men jag har lagt en del tankemöda på att komma på något annat som de kan tycka är roligt och som ger lite mer i form av muntlig interaktion.

Nu återstår av denna arbetsdag att samla ihop mitt pick och pack och gå hem. Trodde jag. Men så vill tjifen träffa oss i all korthet efter det att samtliga lektioner är slut, dvs 15.45. Tji hemgång.

Men... jag passar på att ta en sen eftermiddagspaus, med DN och kaffe.

4 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Tänkte på dig när jag läste en insändare från en förälder som undrade hur hon skulle få sin läsvägrande tonåring att läsa. Han gillade bara heavy metal. Tipsen var lite roliga. Undrar om den sidan finns med i nätversionen av DN?

magda sa...

Var det idag? Måste kolla. Har du den kvar, annars?

magda sa...

Hittade den! :)

"Först av allt vill jag gratulera dig till din fina son, vars ointresse för idrott du inte ska oroa dig för. Känn i stället lättnad över att han, vad som än händer, aldrig kommer att stå med banderoll på Söderstadion fylleskrålandes dagisramsor i tron att han är en betydelsefull krigare."

HAHA! Absolut underbart!

ANNA sa...

Jo det är ju suuuuperkul när eleverna vill köra Hänga Gubbe *himlar med ögonen*

Jag brukar istället låta dem diskutera nästan vad som, bara de gör det på engelska å så går jag runt och är med lite här och där i olika samtal. Det blir mycket World of Warcraft och Skatesnack men vad gör väl det.