torsdag 10 november 2011

älskade november

Om jag hade semester att ta ut skulle jag definitivt lägga minst en vecka i november. Och sedan skulle jag inte åka till något varmt, soligt ställe utan jag skulle stanna hemma i mitt bo. Jag skulle ta långa promenader varje dag i det grå novemberljuset och känna hur löven krasar under mina svarta reebok. Jag skulle gå på café och sitta länge med mitt kaffe och en bok, eller kanske ett skrivblock. Jag skulle städa i någon garderob och greja med mitt Hus. Jag skulle fylla frysen med kanelbullar och jag skulle ställa mig vid spisen och laga en och annan mustig gryta och bjuda in till någon trevlig middag. Jag skulle lägga mig tidigt och sedan ändå ligga och läsa halva natten. Jag skulle kura skymning och fylla mitt Hus med doftljus. Jag skulle kratta löv och tänka på ett växthus. Jag skulle sticka mjuka, vackra julklappar och sy fiffiga presenter. Jag skulle i lugn och ro plocka fram adventsstjärnor och provbaka saftiga lussebullar med extra mycket saffran och tjyvstarta med glöggen. Jag skulle skratta med vänner, längta efter mina barn och jag skulle älska någon innerligt. Det skulle jag.

Vid närmare eftertanke skulle jag behöva vara ledig hela november.

(Twisted Sisters morrongosar)

2 kommentarer:

Anonym sa...

låter underbart! nästan att jag börjar gilla november bara av att läsa din text!

magda sa...

DET tar jag som en mycket stor komplimang, min vän!