tisdag 25 oktober 2011

men vakna då, tuppjävel!

Ha! Idag vaknade jag inte bara före katterna - jag lyckades väcka dem också. Det gav mig en viss inre tillfredsställelse. Vaknade alltså före fem och kände mig... utvilad. Faktiskt. Låg och kände efter lite och lät tankarna vandra vida så som de så ofta gör nuförtiden och sedan klev jag helt enkelt upp. Kan ju lika gärna sitta i soffan med tända ljus, kaffe och katter som att ligga i sängen och spekulera. Så det har jag gjort en god stund redan.

(Inte alla här i Huset som har ett glatt morronhumör...)

Funderar över dagen och vad jag ska göra av den. Egentligen ligger den ju redan rätt planerad men det handlar ju också om hur jag väljer att ta vara på den. Arbetsdagen i sig självt är ganska full av aktiviteter och utöver det som ligger i min kalender har jag en del förberedelser inför såväl torsdagens klasskonferens som utvecklingssamtalen veckan efter det s k "höstlovet" (där eleverna är lediga, men vi lärare arbetar större delen av veckan). Allt ryms inte ens inom arbetstiden på själva jobbet så ikväll ska jag och Catharina ägna oss åt lite gemensamt planeringsarbete inför en halvdags workshop nästa vecka, här hemma. Det blir fika och allmänt snack också, så det känns inte alltför plågsamt - men jag lär väl vara trött efter denna tidiga uppstigning...

Igår hade jag anledning att besöka Mödravården här i Byn. Och nej - jag är inte gravid. Hursomhaver måste jag alltid läsa när jag sitter i väntrum och det enda som fanns att tillgå - förutom käcka broschyrer - var en tidskrift vid namn Mama. Jag studerade den ganska ingående och kunde konstatera att det har hänt en del på föräldratidskriftsfronten sedan Vi föräldrar. Och jag anser att det inte varit till det bättre. Behöver verkligen blivande och [ny]blivna föräldrar glossiga magasin - riktade till enbart mammorna dessutom? - med modelliknande mammor som ger läsaren komplex eftersom de flesta bebisföräldrar varken orkar eller hinner vara sådär lyckade och tjusiga i supertrendiga kläder (för såväl mor som barn), svalt minimalistisk heminredning i fläckfria hem, modebloggandes och ätandes enbart ekologiska, kravmärkta matvaror - drickandes örtte - och med barnkamrar fyllda av designerleksaker - och allt detta helst i SoFo? Eller vad säger du, Lilla gumman?

En del saker var nog bättre förr, ändå. Eller så var de inte alls.

3 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Nästan allt var bättre förr! Man måste ju nästan vara stolpaskott för att hålla på som mammor i de dära tidningarna... Om man skulle göra som dem så är det ju ungen det går ut över! Jefla nötter.

Här är det fullständigt kaos - och ungen min kan inte ens krypa än! Men det skiter jag i, för jag har inrett hela min värld i alla andra nyanser än vitt så det ser roligt ut hela tiden :)

magda sa...

Du är en sådan där mamma man VILL läsa om - och av! :)

Lilla gumman. sa...

Men TAKK! =)

You just made my day!