söndag 23 oktober 2011

i skymningslandet

(Framsidan)

Nu kurar vi skymning, Semla, Lois och jag. Fast vi fuskar lite. Vi har teven på och kollar Babel och sedan ska vi se Människans planet. Jag dricker Darjeeling och Systrarna sover - så kulturellt intresserade är de. Ute är himlen dovt gråblå nu och snart försvinner det sista av dagsljuset. Det blir en kall natt igen. På mina trappor brinner ljus i lyktor ackompanjerade av ljung i krukor, och en kaxig lavendel.

Efter en lång och trevlig brunch tillsammans åkte vi för att hämta de små, totalt ljuvliga missarna utåt Långasjö. En liten bror och syster som nu ska bli storstadsbor. Jenny och Kenneth kommer att skämma bort dem något alldeles odrägligt. Stort kramkalas på gården där och sedan drog Jenny, Linus och Simon västerut - och jag körde åt andra hållet. Som vanligt svider det när vi skils åt men nu ses vi ju snart igen. Linus kommer tillbaka på torsdag och Jenny och jag ses senast vid jul.

Tog itu med att plocka undan sängkläder, slänga in en tvätt till i maskinen, dammsuga (fadringen vad det blir skräpigt när man äter pistagenötter fast man har en skål för skalen) och så småningom gå ut i trädgården för att se om något skulle hända. Det gjorde det. Linus hade redan varit en ängel och burit ner den tunga agapathuskrukan till källaren och jag tog ner resten där också. De kvarvarande pelargonerna ser ut att ha klarat frostnätterna bra. Hängmattefåtöljen jag fick av kusin Anna är nu inlagd för vinterförvaring.

(Nej, det ska inte kantgrävas. Gräsmattan ska växa in en bra bit. Breda rabatter är en styggelse.)

Och min själ om jag inte tog tag i den stora rabatten på framsidan också. Grävde ur den ordentligt. Klippte ner de numera vissna och frusna pionerna och den stora, vildsådda solrosen. Sedan kände jag mig rätt nöjd och spankulerade ett varv på ägorna innan jag gick in, slängde in dagens sista omgång tvätt i maskinen, rostade lite mackor och lagade mig en mugg te.

It's all in a day's work.

(Kökstrappen)