torsdag 20 oktober 2011

det händer sällan

Det är verkligen inte ofta jag känner ett oemotståndligt behov av att snooza när telefonen börjar spela Aisha några minuter i sex, på morgonen. Men idag var det så. Jag var helt omtöcknad när jag "vaknade" och låg och drog mig en liten stund. Jag tror tröttheten kommer av att jag drömt precis hela natten (åtminstone känns det så). En massa förvirrade drömmar om allt och alla och jag minns inga detaljer, bara att jag vaknade upp mitt i en. Det är som att jag inte blivit riktigt utvilad, helt enkelt. Nå. Det är bara en morgon kvar den här veckan och sedan är det lördag morgon och jag kan sova precis hur länge jag vill. Åtminstone i teorin. I praktiken blir det säkert så att jag ändå vaknar galet tidigt och inte kan somna om. Men då får jag väl passa på och kura gryning, dårå...

Mitt schema har, troligen av en slump, blivit sådant att det eskalerar under arbetsveckan. Börjar oerhört soft på måndagen för att klinga ut i ett jätteackord mot slutet. Full speta idag, alltså. Book talk med en klass. Skrivarbete med en annan och så religion (kolla en kort film, arbeta med texter och diskutera en del) i eftermiddag. Dessemellan läsa och kommentera inlämningar, arbeta med Kandidaten och hinna med något litet möte. Och det blir ingen städa-och-pyssla-hemma-torsdag efter jobbet heller. det blir i stället hem, fixa något snabbt att äta och sedan tillbringa kvällen på styrelsemöte med (v). In i kaklet!

Jag har dåligt samvete för min trädgård just nu. Jag tror det är hög tid för höstgrävning, men jag har liksom inte haft varken lusten eller den riktiga orken att ta itu med det under eftermiddagarna och helgerna har ju gått åt till en del annat. Måste bestämt göra ett ryck i helgen. Kanske klippa gräset en sista gång innan vinter. Gräva rabatten på framsidan och trycka ner perukbusken bredvid pionerna. Ställa in cykeln i garaget. Tunga grejer...

Men just nu är det torsdag. Morronkaffet ska drickas och sedan ska jag ta en kort, men skön, promenad till jobbet och kicka igång där. Tröttheten är redan på väg att blekna bort. Nu kör vi!

Inga kommentarer: