torsdag 15 september 2011

views from a room

(Street art, Emmaboda)

Missarna har upptäckt Världen utanför. En av favoritplatserna är fönsterbrädan här i vardagsrummet där de kan sitta länge, länge och se förundrade ut över vad som händer på andra sidan glaset. Rätt vad det är flyger det förbi några kajor och då trillar de nästan av brädan av upphetsning över denna spektakulära underhållning. När de tröttnat på detta jagar de varandra och slåss på något som skulle kunna tas för blodigt allvar, men som egentligen bara är lek och träning inför den dag då de ska vara muskliga och smidiga nog att bege sig ut där i Världen och jaga kajorna.

(Lois morgonspanar)

Torsdagar är utan tvekan veckans mest intensiva dag. Flera rätt långa lektioner och mellan dessa måste jag hinna med en himla massa grejer om jag inte ska bli sittande kvar alltför länge i eftermiddag. En vanlig torsdag skulle jag ju lugnt kunna jobba ända tills det är dags att gå bort till styrelsemötet (v) men detta är ju en Johannatorsdag och sådana dagar vill man ju vara hemma så mycket som möjligt. Men det ska nog gå vägen!

Vinden har lagt sig, ser det ut som, men solen är kvar mellan förbiilande molntussar. Vem klagar på hösten när den visar sig från den här sidan? Inte jag. Å andra sidan tänker jag inte klaga när det börjar storma och regna småspik, heller. Det känns inte särskilt konstruktivt. Hellre då gilla läget och go with the flow. Lägga energin på annat. Och det finns sannerligen annat att fokusera på denna höst. Min kalender ser ganska full ut, fast på ett trevligt vis. Mestadels roligheter inplanerade. Och de mindre roliga sakerna, som bilbesiktning och brandbesiktning (hur fan kommer man ut på taket på mitt hus? Det har jag verkligen inte haft anledning att reflektera över) och tandläkarbesök får svi' över, helt enkelt. För stockholmsresa och besök av goda vänner och mina barn och Bok- och biblioteksmässan i Göteborg och Syfestivalen i Älvsjö och renovering av trappen och hallen och Opeth i december och glöggparty och tjejmiddag och syrrehelg i Örebro och stick- och sypyssel och andra goda ting, huller om buller, överskuggar det mesta.

Och just nu, i detta ögonblick... en spinnnade katt i knät, Byns godaste i en mugg nära mig och en varm, skön känsla i maggropen. I häret och nuet är livet ändå ganska gott mot mig, tänker jag.

2 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Åååååh..."byns godaste"...

Symässa i Älvsjö låter sköj! Kanske man kan köpa massa billiga mönster där? För det är väl inte så att de står å säljer tyger? Väl? :-/

magda sa...

Symässan är galet rolig! Mer svar på fejan!