tisdag 23 augusti 2011

tisdagstankar

Vilken vacker morgon. Himlen är ljust grå och en tunn dimma hänger över hustaken och vilar mellan träden. Allt är helt stilla. Inte ett blad rör sig. Gräsmattorna är silvergröna, täckta av tjock morgondagg. När diset lättat kan det mycket väl bli lite sol, tänker jag.

Semla och Lois kör ett morronrace. Smyger på varandra, brottas och jagar fiktiva farligheter och en liten fluffig leksaksmus. Leksaksmusen är ett hett eftertraktat byte. Den som har den morrar hotfullt om den andra närmar sig. Enda gången det händer annars är om jag råkar fördela en liten smakbit av till exempel köttfärs orättvist eller bara inte tillräckligt snabbt. Små tuffingar.

Idag är det alltså skolstart i Emmaboda. Det känns mycket bra. Äntligen kommer eleverna! En skola utan elever är ju ingen skola, utan bara som vilket kontor som helst, om än befolkat med en del sköna kollegor. Jag känner mig riktigt taggad och peppar mig med en ny Zoegasvariant - Sidamo Ethiopia - som jag fick av Pia när hon var här och hälsade på. Mjukt mustig arom. Lite lagom lyx, så här en tisdagsmorgon!

Medan jag dricker mitt goda kaffe tänker jag fortfarande på Educating Rita och litteraturen. Läsningen. Det blir mycket läsning i mina klasser det här läsåret. Inte bara i engelskan, utan också i religionen. Jag tänker plocka in någon skönlitterär bok på temat religion för läsning och analys. Om jag får med mig eleverna på det.

8 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Den här boken var det första som ploppade upp när jag läste ditt inlägg:

http://www.bokus.com/bok/9789197532891/mohammed-cohen-den-arabiske-juden/

och kanske den här:

http://www.bokus.com/bok/9789146216551/hur-man-botar-en-fanatiker-och-om-att-skriva/

magda sa...

Den första bokade jag direkt! Den andra är tyvärr definitivt slut, men första delen av titeln Hur man botar en fanatiker har jag! Men den har nog ingen och om att skriva-del...

Tack rara, för tipsen!

pärlbesatt sa...

Jag ska bestämt boka rss-feed på kommentarer, jag hade inte sett att du svarat... Vad kul att mina tips föll i god jord! :)

Jag har båda om du behöver en extra eller så.

magda sa...

Jag fick tag på Amos Oz också! Guldidé från dig!

pärlbesatt sa...

Förresten, den här gamla älsklingen är också ett tips. Det är DIREKT om religion, men det handlar ifall om judar som varit i Auschwitz, araber och andra som lever ihop. Jag älskade verkligen boken när jag läste den, men det är förskräckligt länge sen.

http://dagensbok.com/2009/06/17/emile-ajar-med-livet-framfor-sig/

pärlbesatt sa...

Och jag skrev mitt senaste inlägg innan jag såg att du svarat nu igen. Nu är vi nästan i chatt mode fast i kommentarsfältet hihi. :D

pärlbesatt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
pärlbesatt sa...

INTE direkt, och I ALLA FALL, skulle det stå. Suck. Angående Med livet framför sig alltså.

WV är ridiamoj. Det var roligt!