onsdag 17 augusti 2011

stilla onsdag

Om jag ser ut genom fönstret ser det nästan onaturligt stilla ut. Ingen vind rör trädens grenar, inte en fågel flyger förbi, det är lite dunkelt ljus tack vare de låga grå molnen och det är liksom alldeles tyst. Härinne i soffan har jag fått tända en av mina lampor eftersom det är dunkelt även inomhus.

P skickade mig ett par läskiga länkar. I området i Stockholm där jag bodde under mitt år där har polisen hittat hemmagjorda bomber utplacerade av en 15-åring, efter vad det verkar. För någon vecka sedan blev ju en fyraåring skadad när något exploderade i en sandlåda där. Efter vad man kan se av bilderna har en av bomberna hittats typ 10 meter från min lägenhet, precis där jag brukade gena över på väg till och från bussen varje dag. En av bilderna i Aftonbladet måste vara tagen från min balkong. Oavsett om den lille killen (när man är 15 år är man en rätt liten kille) ligger bakom detta själv, eller har utnyttjats av någon annan, så är det något väldigt snett över hela alltet. Världen är helt enkelt inte riktigt frisk. Jag tänker att det är tur jag flyttade därifrån, men det är en inte alls rationell tanke. Sköndal var (är) en väldigt lugn stadsdel. Smått idyllisk nästan. Precis som Byn. Nästa gång händer det kanske här...

Men än verkar allt vara lugnt, och jag ser fram emot en fullpetad dag igen. Först mycket arbete på skolan och i eftermiddag en vända till Växjö med en ny pojke som jag blivit förordnad till god man för. När jag kommer hem ikväll lär det bli facebook och virkning i tevesoffan...

Men först: mera kaffe!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Kaffe!

Lilla gumman. sa...

Detta med att vara "god man" för någon, är det ett frivilligt åtagande?

magda sa...

Cuby> Yeah!

Lilla gumman> Ja, det är det! Men när man väl fått uppdraget kan man inte avsäga sig det hursomhelst.

pärlbesatt sa...

Hade missat att det var i Sköndal det hände. Det är ju nästgårds ju. Fast här händer det förstås saker jämt. Håhåjaja, det kan det göra ÖVERALLT. Och världen är knäpp ja, liksom jag tror den alltid varit, om än under lite andra former. Gladiatorspel, stegling, pålspetsning, skampåle osv är ju sånt vi slipper här idag. ;)

Och jag är fortfarande till mig över ditt hus och vad du gav för det!!