fredag 19 augusti 2011

spännande fredag

Åh, jag klarar knappt denna spänning! Idag kommer Twisted Sisters hem! Wohoo! Lilla Semla och Lois. Stålsätt er för en triljard ursöta kattbilder den närmaste tiden!

Jag har t o m hällt sand i lådorna nu, och satt fram mat- och vattenskålen. Försökt hitta frestande sladdar och persiennsnören och säkrat upp dem. En korg finns också - om de skulle behaga vilja ligga i den. Fast det är tveksamt - Fröken Smilla (salig i åminne) sket högaktningsfullt i sådana anordningar och valde min LC4 - designad av självaste Le Corbusier - som favvosovplats.

(Fröken Smilla i favoritposition och dito stol)

Och Sméagol, på sin tid, ville ju helst sova mig. Jag ska inte tänka på Sméagol. Då blir jag fortfarande ledsen efter alla dessa år. En katt på tiotusen.

(Baby Sméagol har knyckt min arbetsstol)

På morgonnyheterna får man veta - om man inte visste det redan förut - att en stor andel skolelever känner stor oro inför skolstarten. De känner prestationskrav och rädsla för att inte duga, inte passa in, inte få kamraternas acceptans. Jag bär alltid med mig dessa tankar och särskilt dessa dagar. Vikten av att verkligen se varje enskild elev. Hälsa, ögonkontakt, en vänlig kommentar. Ibland behöver det inte vara svårare än så. Genuin värme och omtanke - en bra grund för relationsbyggande. Och utan relationsbyggande - ingenting.

Ikväll spelar och sjunger Mailis Gullin på Himmel & Pannkaka. En cool lady! Jag tänkte gå dit en stund - om jag nu har hjärta och möjlighet att lämna missarna ensamma en liten stund så här deras första kväll hemma.

Kaffet smakar extra gott den här morgonen. Det är Första FinFredagen för läsåret! Good hairday, Knallrosa naglar, fin topp och svart kjol, svarta strumpor och svarta skor - och ett nytt halsband. Enkelt, en stor, rund pärlemorplatta bara. Men jag tycker den är rätt fin. Lunchlåda packad och dagens möten förberedda (utom de oförberedda, då).

Det blir en Fin Fredag!

(Lords of Chaos - Sméagol och brorsan Lucifer)

Inga kommentarer: