lördag 27 augusti 2011

jag fyller min lördag

Jag tror jag har hittat en fin rytm för att både ta det lugnt och hinna med saker på lördagarna. Lugn sovmorgon. Stanna länge i sängen. Kliva upp och slänga in en maskin tvätt medan jag sedan slasar runt lite i nattpajtan och kanske bäddar eller fixar mer kaffe och sedan klär jag mig i lugn och ro, ordnar anletsdragen och kör bort en sväng till Miljöstationen för lite risajklingsfyndande (till exempel två fina, gräddvita lite högsmala blomkrukor, en jättefin lampa i samma färg, några små kakformar till ett kommande pyssel och så lite textilier för slaktning och återanvändning) - allt till det facila priset av 120 riksdaler) innan jag kör vidare ut till Duvemåla Trädgårdscenter (som var öppet - ära vare Amida Buddha!) där jag handlar lite fint till krukorna på grinden och konfererar med trädgårdsmästaren och kommer överens om en beställning varefter jag kör vidare till Kristinas Duvemåla, letar upp en liten skatt och sedan kör hem, hänger upp den där tvätten och hivar in en ny i maskinen och planterar mina Duvemålainköp och av bara farten delar en hoya också.

All denna aktivitet gör mig lite sugen på att äta något så jag lagar mig en stadig lunch och intar denna, under lite slött facebokande, för att sedan hänga tvätt nummer två och så kunna gå upp till arbetsrummet och låta resten av eftermiddagen försvinna i ett härligt töcken av tyger, radio, ljudböcker, skön musik och en och annan katt...

(Hurra för småländska hippies!)

(Vad man kan finna i skogarna kring Duvemåla)

(Alunrot Heuchera, prydnadskål Brassica oleracea och s k silvertrassel pryder nu mina grindstolpar)

(En hoya blir två i nya krukor)

Så har jag i alla fall gjort idag och det känns som om jag använder denna lätt kvalmiga sensommardag väl utan att förta mig det allra minsta. Nu är det dags för tokpyssel, alltså!

3 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Ohla la! Den dära alunroten kan du trycka ner i nån rabatt sen, innan frosten kommer! Läckert!

magda sa...

Ja, jag tänket göra det och kanske köpa några fler som kan göra den sällskap. Jag älskar alunrot! De är SÅ vackra!

Cia sa...

Skön lördag! Och fint blir det...Både inne och ute i blomkrukorna!